مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مشاوره گروهی راه حل محور بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: انگیزش تحصیلی عامل مهمی برای آموزش و یادگیری است که بدون آن پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان امکان پذیر نیست. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه حل محور بر بهبود انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر ششم مقطع ابتدایی بود. روش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 در تهران بود. نمونه پژوهش نیز شامل 20 دانش آموز از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب, و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار این پژوهش, پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای مداخله مشاوره گروهی را دریافت کردند درحالی که برای گروه گواه, مداخله ای صورت نگرفت. در پایان, پس آزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا شد و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره, تحلیل شدند. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راه حل محور بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان هم در بعد انگیزش بیرونی (0/000 = P, 18/897 = (16و 1) F) و هم در بعد انگیزش درونی (0/012 = P, 7/972 = (16 و 1) F) اثر مثبت دارد؛ بدین معنا که میانگین نمرات انگیزش تحصیلی در هر دو زیرمقیاس های انگیزش بیرونی و درونی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه, افزایش معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش, مشاوره گروهی راه حل محور با تمرکز بر توانایی ها و امکانات دانش آموزان و همچنین با یادآوری موفقیت های گذشته آنان, برداشت دانش آموزان درباره مسائل تحصیلی شان را تغییر می دهد و می تواند انگیزه آنان برای تحصیل را تقویت, و دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل کند. بنابراین می توان انتظار داشت که با برگزاری جلسات مشاوره گروهی راه حل محور بتوان انگیزش تحصیلی دانش آموزان را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدری دمیرچی، اسماعیل، محمدیاری، انسیه، جعفری، میرسعید، و حسینیان، سیمین. (1398). تأثیر مشاوره گروهی راه حل محور بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(4 )، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/415259/fa

    Vancouver: کپی

    صدری دمیرچی اسماعیل، محمدیاری انسیه، جعفری میرسعید، حسینیان سیمین. تأثیر مشاوره گروهی راه حل محور بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(4 ):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/415259/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل صدری دمیرچی، انسیه محمدیاری، میرسعید جعفری، و سیمین حسینیان، “تأثیر مشاوره گروهی راه حل محور بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 4 ، pp. 23–34، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415259/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button