مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تأثیر آموزش کنشهای اجرایی و مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی بر عملکرد خواندن و خودپنداشت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: نارساخوانی که از شایعترین و مهمترین اختلال های خواندن در بین کودکان است, با مشکلاتی در رمزگشایی کلمه, توانایی پایین در مهارتهای پردازش واجشناختی, و مشکلات مختلفی در زمینه زبان نوشتاری مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش کنش های اجرایی و الگوی بارکلی بر عملکرد خواندن و خودپنداشت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است. بر این اساس از بین دانش آموزان شاغل به تحصیل در پایه سوم دبستان شهر 1375, تعداد 55 دانشآموز مبتلا به نارساخوانی به صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در 3 گروه-بندرعباس در سال تحصیلی 76 15 نفره )دو گروه آزمایش و یک گروه گواه( جایدهی شدند. از پرسشنامه عملکرد خواندن )عابدی, 1375 ( و پرسشنامه خودپنداشت تحصیلی)یی-هیسن چن, 2005 ( برای جمع آوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. بسته آموزش کنش های اجرایی و مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی به ترتیب برای شرکت کنندگان گروه آزمایش اول و دوم در طی 9 جلسه آموزش داده شد, اما شرکت-کنندگان گروه گواه هیچگونه مداخله ای را در این زمینه دریافت نکردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که مداخله مبتنی بر کنشهای اجرایی و روش مداخله بارکلی بر نمره عملکرد خواندن و خودپنداشت دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی به طور کلی تأثیر معناداری دارند, اما آموزش کنشهای اجرایی بر هر دو متغیر وابسته تأثیر بیشتری داشته است. همچنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نیز نشان داد که هر دو مداخله بر ابعاد عملکرد خواندن و خودپنداشت. )p<0/ تحصیلی تأثیر معنیداری دارند ولی آموزش کنش های اجرایی بر هر دو متغیر وابسته تأثیر بیشتری داشته است ) 05 نتیجه گیری: با توجه به اثربخشتر بودن مداخله مبتنی بر کنشهای اجرایی در مقایسه با الگوی بارکلی در دانشآموزان با اختلال خواندن میتوان اینگونه تبیین کرد که مؤلفه های کنشهای اجرایی از قبیل حافظه فعال, برنامه ریزی, و سازماندهی ذهنی رابطه بسیار نزدیکی با مهارت خواندن دارند و از این طریق میتوانند بر عملکرد خواندن تاتیر بگذارند و در نتیجه سطح خودپنداشت آنها را نیز افزایش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، عماد، فرامرزی، سالار، ملک پور، مختار، و یارمحمدیان، احمد. (1398). مقایسه تأثیر آموزش کنشهای اجرایی و مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی بر عملکرد خواندن و خودپنداشت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(4 )، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/415260/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی عماد، فرامرزی سالار، ملک پور مختار، یارمحمدیان احمد. مقایسه تأثیر آموزش کنشهای اجرایی و مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی بر عملکرد خواندن و خودپنداشت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(4 ):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/415260/fa

    IEEE: کپی

    عماد یوسفی، سالار فرامرزی، مختار ملک پور، و احمد یارمحمدیان، “مقایسه تأثیر آموزش کنشهای اجرایی و مداخله مبتنی بر الگوی بارکلی بر عملکرد خواندن و خودپنداشت تحصیلی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 4 ، pp. 51–62، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button