مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی نشانه شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت های زندگی برای کودکان»

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 274

چکیده

 مضامینی که انیمیشن ها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده, بلکه در پی رمزگذاری های خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش, تحلیل نشانه شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه شناسی, به بررسی محبوب ترین و پرمخاطب ترین انیمیشن ایرانی «مهارت های زندگی برای کودکان» پرداخته شده است. این مجموعه شامل 250 قسمت ده دقیقه ای که تولید آن از سال 1391 شروع و تا 1395 پایان یافته است. بدین ترتیب برای دستیابی به تصویر جامعی از کودک در این مجموعه تمام قسمت ها مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در این انیمیشن با نوعی بازنمایی توأم با «بدنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجه هستیم. ویژگی ها و خصایص برجسته ی کودک در این مجموعه وابستگی به بزرگسالان, ناتوانی در حل مسائل شخصی, عدم خلاقیت و ابتکار, عدم تجهیز به مهارت های مدرن, فقدان روحیه ی پرسش گری و اطاعت کامل از والدین, پرخاشگری و گستاخی در مقابل همسالان, ساده لوحی و زودباوری است. علاوه بر این در بازنمایی کودک, کاراکترهای کودک در جایگاه سن طبیعی خود بازنمایی نمی شوند. بلکه کوچکتر و نابالغ تر از سن زیستی شان نمایش داده می شوند و این نابالغ بودن در تمام رفتار و تعاملات روزمره شان مشهود است. چنین الگوی بازنمایی در مجموع در قاب گفتمان «پیشامدرن» جای می گیرد. برجسته ترین ویژگی انیمیشن «مهارت های زندگی برای کودکان» این است که در آن کودک به عنوان «سوژه منفعل و تربیت پذیر» به شمار می رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گنجی، محمد، نیکخواه قمصری، نرگس، و فروغی، سمانه. (1400). مطالعه ی نشانه شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت های زندگی برای کودکان». مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 22(54 (مسلسل 86) )، 257-274. SID. https://sid.ir/paper/415436/fa

    Vancouver: کپی

    گنجی محمد، نیکخواه قمصری نرگس، فروغی سمانه. مطالعه ی نشانه شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت های زندگی برای کودکان». مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1400؛22(54 (مسلسل 86) ):257-274. Available from: https://sid.ir/paper/415436/fa

    IEEE: کپی

    محمد گنجی، نرگس نیکخواه قمصری، و سمانه فروغی، “مطالعه ی نشانه شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت های زندگی برای کودکان»،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 22، no. 54 (مسلسل 86) ، pp. 257–274، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415436/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button