Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روان نمایشگری به شیوه ی گروهی بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: فرایند نمایش به رشد مناسب مهارت اجتماعی و کاهش تمایلات پرخاشگرانه در کودکان کمک می کند. زمانی که فرد, خشم خود را در فضایی آزاد, بدون نقد شدن در صحنه اجرا می کند, نسبت به رفتار خود و دیگران بینش پیدا می کند که به درک عمیقی از رابطه اش منجر می شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان نمایش گری بر افزایش مهارت اجتماعی و کاهش پرخاشگری کودکان پسر کار مهاجر افغانی انجام شده است. روش کار: روش پژوهش حاضر یک طرح نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری کلیه پسران کار مهاجر افغان تحت پوشش جمعیت امام علی (ع) بودند. 30 کودک کار که بیشترین نمرات پرخاشگری در پرسشنامه پرخاشگری نلسون (2000) و کمترین نمرات مهارت اجتماعی در پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) را داشتند انتخاب شدند. سپس 15 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 15 جلسه 60 دقیقه ای روان نمایشگری برگزار شد و پس از پایان جلسات بار دیگر آزمون گرفته شد. در مورد گروه کنترل اقدامی صورت نگرفت. یافته ها: یافته ها نشان دادند که استفاده از فنون روان نمایشگری به شیوه گروهی بر افزایش مهارت اجتماعی کودکان کار گروه آزمایش تاثیر معناداری دارد (0/05< P, 25/59= F). همچنین مشاهده می شود که استفاده از فنون روان نمایشگری به شیوه گروهی تاثیر معناداری بر کاهش پرخاشگری کودکان کار مهاجر افغان گروه آزمایش دارد (0/05< P, 18/36= F). نتیجه گیری: روان نمایشگری بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش مهارت اجتماعی در کودکان پسر کار افغانی موثر بوده است. از این رو, کاربرد این گونه مداخله های هنردرمانی در کنار سایر روش های روان درمانی دیگر برای کاهش کنترل هیجانهای پرخاشگری و آموزش مهارتهای اجتماعی به مشاوران کودک و روان شناسان توصیه می شود. همچنین, کاربرد فنون روان نمایش به این کودکان فرصت بازی و سرگرمی را که به دلیل مشکلات و فقر اقتصادی مجبور به کار هستند می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راسخی نژاد، مهیار، و خدابخشی کولایی، آناهیتا. (1398). اثربخشی روان نمایشگری به شیوه ی گروهی بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان. پرستاری کودکان، 6(2 )، 61-68. SID. https://sid.ir/paper/415584/fa

    Vancouver: کپی

    راسخی نژاد مهیار، خدابخشی کولایی آناهیتا. اثربخشی روان نمایشگری به شیوه ی گروهی بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان. پرستاری کودکان[Internet]. 1398؛6(2 ):61-68. Available from: https://sid.ir/paper/415584/fa

    IEEE: کپی

    مهیار راسخی نژاد، و آناهیتا خدابخشی کولایی، “اثربخشی روان نمایشگری به شیوه ی گروهی بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان،” پرستاری کودکان، vol. 6، no. 2 ، pp. 61–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415584/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا