مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

214
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

408
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چالش های آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیست شناسی دانش آموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 13

چکیده

 هدف این تحقیق, مطالعه آزمون مرحله اول المپیاد زیست شناسی و چالش های مربوط به آن در سیستم آموزشی است. رقابت المپیاد زیست شناسی دانش آموزی, اصلی ترین روش شناسایی و هدایت دانش آموزان دبیرستانی در شاخه زیست شناسی است. سازوکارهای مناسب آموزش و آزمون می تواند موجب افزایش بازده در شناسایی افراد علاقه مند و بااستعداد در زیست شناسی شود. در این بررسی به تجزیه وتحلیل آزمون های المپیاد زیست شناسی 5 سال اخیر بر اساس مقالات و منابع موجود پرداخته شده است و سؤالات آزمون ها ازنظر تعداد, زمان اختصاص داده شده, توزیع محتوی علمی و انطباق با مطالب کتب جدیدالتالیف درسی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که توزیع پرسش های آزمون منطبق با اغلب سرفصل های کتاب های جدید نیست. مباحث جانوری 38 درصد, سلولی مولکولی, 26 درصد, گیاهی 21 درصد, ژنتیک 3 درصد و سایر مباحث 12 درصد محتوی کتاب های زیست شناسی دبیرستان را تشکیل می دهند. اما به عنوان مثال 17 تا 20 درصد در سؤالات آزمون های مرحله اول اخیر مربوط به موضوعات جانوری است. به نظر می رسد با توجه به تغییرات جدید در کتب درسی زیست شناسی و افزایش چشمگیر تعداد دانش آموزان رشته علوم تجربی و درنتیجه افزایش داوطلبین آزمون های المپیاد, باید رویکردهای آموزشی و آزمودنی جدیدی را منطبق با المپیاد زیست شناسی بین المللی دانش آموزی بکار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهادی مقدم، بهرام، و جامی الاحمدی، حمید. (1399). بررسی چالش های آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیست شناسی دانش آموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(3 (پیاپی 7) )، 3-13. SID. https://sid.ir/paper/415636/fa

    Vancouver: کپی

    فرهادی مقدم بهرام، جامی الاحمدی حمید. بررسی چالش های آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیست شناسی دانش آموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1399؛2(3 (پیاپی 7) ):3-13. Available from: https://sid.ir/paper/415636/fa

    IEEE: کپی

    بهرام فرهادی مقدم، و حمید جامی الاحمدی، “بررسی چالش های آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیست شناسی دانش آموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7) ، pp. 3–13، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا