مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 246 | صفحه پایان 257

چکیده

 اهداف: بر اساس نظر صاحب نظران, یکی از مشکلات اساسی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD), نقص در مهارت های شناختی, به خصوص نقص در کارکردهای اجرایی است. بر این اساس, پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی انجام گرفت. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل والدین کودکان هفت تا یازده ساله با اختلال نقص توجه بیش فعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1397 بودند. برای انتخاب نمونه, با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین والدین کودکانی که واجد معیارهای موجود در کتاب راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) بودند, سی نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش, پرسش نامه تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی و پرسش نامه عصب شناختی کولیج بود. جلسات آموزشی برنامه انضباط مثبت در قالب هشت جلسه 90دقیقه ای برگزار شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت بین مولفه های تصمیم گیری (001/p <0) و بازداری (001/p <0) در دو گروه آزمایش و کنترل معنا دار است, اما این تفاوت در متغیر سازمان دهی وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس آزمون اندازه گیری مکرر نیز نشان می دهد که درمان در مرحله پس آزمون و پیگیری در متغیرهای تصمیم گیری و بازداری تاثیرگذار بوده و تفاوت معنا دار است. نتیجه گیری: به طور کلی, نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه آموزشی انضباط مثبت بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی اثرات مثبتی به همراه دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانگیری، دنیا، علیزاده، حمیده، پزشک، شهلا، و فرخی، نورعلی. (1400). تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی. طب توانبخشی، 10(2 )، 246-257. SID. https://sid.ir/paper/415873/fa

    Vancouver: کپی

    جهانگیری دنیا، علیزاده حمیده، پزشک شهلا، فرخی نورعلی. تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی. طب توانبخشی[Internet]. 1400؛10(2 ):246-257. Available from: https://sid.ir/paper/415873/fa

    IEEE: کپی

    دنیا جهانگیری، حمیده علیزاده، شهلا پزشک، و نورعلی فرخی، “تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی،” طب توانبخشی، vol. 10، no. 2 ، pp. 246–257، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button