مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران و اعضای هیئت علمی بالینی درباره اخلاق حرفه ای بالینی

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 123

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفه ای در رشته های بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. ازاین رو, هدف این تحقیق تعیین دیدگاه کارآموزان, کارورزان, دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اهمیت رعایت شاخص های اخلاق حرفه ای در بخش های بالینی بوده است. روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارآموزان, کارورزان, دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 380 نفر در سال 97-1396 بودند که از میان آنان320 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه اخلاق حرفه ای بالینی به روش خودایفا پاسخ دادند. سوالات مقیاس در پنج حیطه وظیفه شناسی, احترام به دیگران, تعالی شغلی, شرافت و درستکاری و نوع دوستی مشخص شده بود. برای تحلیل میانگین داده های کمی از آزمون تی و آنوا و برای متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: شرکت کنندگان در پژوهش حاضر 320 نفر (84 درصد) بودند که 163 نفر (9/50 درصد) از آنان را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی شرکت کنندگان نیز 4/6± 8/26 بود. توزیع فراوانی افراد به این ترتیب بود که 128 نفر (40 درصد) کارآموز, 127 نفر (7/39 درصد) کارورز, 51 نفر (5/17 درصد) دستیار و 9 نفر (8/2 درصد) استاد بودند. علاوه براین, 1/84 درصد از شرکت کنندگان به کارنبردن جملات تحقیرآمیز نسبت به بیماران را گزینه مهم اخلاق حرفه ای بالینی می دانستند و دیدگاه زنان و مردان نیز در اهمیت گویه های اخلاقی تفاوتی نداشت (844/0P<) ولی کارآموزان, کارورزان, دستیاران و استادان درباره اهمیت کدهای اخلاقی اختلاف معنی داری داشتند (035/0>P). نتیجه گیری: از دیدگاه مشارکت کنندگان بالینی, برخی از گویه ها مثل احترام به بیماران اهمیت بالاتری داشت ولی در حیطه تعالی شغلی کم اهمیت بود. ازاین رو, تقویت انگیزه های درونی و بیان جایگاه شاخص های اخلاق حرفه ای بالینی در برنامه های آموزشی بالینی برای برخی از موارد گزارش شده کم اهمیت, توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، ابراهیم، حق شناس، محمدرضا، و حاجی زاده، حسین. (1400). بررسی دیدگاه کارآموزان, کارورزان, دستیاران و اعضای هیئت علمی بالینی درباره اخلاق حرفه ای بالینی. پژوهش در دین و سلامت، 7(1 )، 112-123. SID. https://sid.ir/paper/415972/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری ابراهیم، حق شناس محمدرضا، حاجی زاده حسین. بررسی دیدگاه کارآموزان, کارورزان, دستیاران و اعضای هیئت علمی بالینی درباره اخلاق حرفه ای بالینی. پژوهش در دین و سلامت[Internet]. 1400؛7(1 ):112-123. Available from: https://sid.ir/paper/415972/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم نصیری، محمدرضا حق شناس، و حسین حاجی زاده، “بررسی دیدگاه کارآموزان, کارورزان, دستیاران و اعضای هیئت علمی بالینی درباره اخلاق حرفه ای بالینی،” پژوهش در دین و سلامت، vol. 7، no. 1 ، pp. 112–123، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button