Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

307
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

202
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خودمراقبتی، بر عملکرد کلی مبتلایان به اسکیزوفرن، مبتنی بر مدل خود مراقبتی اورم

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه اختلال اسکیزوفرنیا به عنوان شدیدترین اختلال روان پریشی, از ناتوان کننده ترین بیماری برای بیمار و خانواده وی محسوب میگردد. اختلال ناتوان کننده ایست که اثرات منفی زیادی برعملکرد اجتماعی مبتلایان دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک برنامه خود مراقبتی مبتنی بر مدل اورم برارتقاء عملکرد کلی مبتلایان به اسکیزوفرن انجام شد. روش کار این پژوهش, در دو مرحله کیفی وکمی(کارآزمایی بالینی)در سال 1398 انجام گردید. در مرحله کیفی برنامه "آموزش خود مراقبتی " بر اساس مدل خود مراقبتی اورم, تدوین, و بصورت کار آزمایی بالینی با پی گیری سه ماهه اجرا و ارزیابی گردید. در ابتدا پیش نویس برنامه تدوین و با استفاده از تکنیک رند روایی محتوای مورد بررسی و نهایی گردید. در مرحله اجرا, تعداد 70 نمونه در دو گروه کنترل (35 نفر) و آزمون (35 نفر) شرکت که به روش آسان تداومی انتخاب و بطور تصادفی ساده در دو قرار گرفتند شرکت داشتند. معیار ورود شامل: حداقل دو سال سابقه بیماری و دارا بودن معیارهای زمان ترخیص طبق نظر روانپزشک بود. گروه آزمون در برنامه آموزش خود مراقبتی در هشت جلسه نود دقیقه ای شرکت نمودند و گروه کنترل در سه جلسه گروهی شرکت و به بیان مشکلات و تجارب خود پرداختند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه عملکرد کلی بیماران اسکیزوفرن (GAF) در شروع مطالعه, یک ماه وسه ماه بعد از مداخله جمع اوری و توسط نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها یافته ها نشان داد؛ بین دو گروه کنترل (03 / 8 ± 57 / 55) و آزمون (46 / 7 ± 06 / 55) قبل از مداخله, تفاوت معناداری مشاهده نشد (05 / 0 < P) ولی یک ماه و سه ماه بعد از مداخله, به ترتیب با اختلاف میانگین (514 / 7-و 543 / 5-) عملکرد بیماران گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود(05 / 0 >P). نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش نشان داد؛ آموزش خود مراقبتی بر اساس مدل خود مراقبتی اورم میتواند موجب افزایش میانگین عملکرد کلی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خلعتبری، سارا، پهلوان زاده، سعید، و علیمحمدی، نصراله. (1399). اثربخشی آموزش خودمراقبتی, بر عملکرد کلی مبتلایان به اسکیزوفرن, مبتنی بر مدل خود مراقبتی اورم. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 7(2 )، 40-51. SID. https://sid.ir/paper/416220/fa

    Vancouver: کپی

    خلعتبری سارا، پهلوان زاده سعید، علیمحمدی نصراله. اثربخشی آموزش خودمراقبتی, بر عملکرد کلی مبتلایان به اسکیزوفرن, مبتنی بر مدل خود مراقبتی اورم. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1399؛7(2 ):40-51. Available from: https://sid.ir/paper/416220/fa

    IEEE: کپی

    سارا خلعتبری، سعید پهلوان زاده، و نصراله علیمحمدی، “اثربخشی آموزش خودمراقبتی, بر عملکرد کلی مبتلایان به اسکیزوفرن, مبتنی بر مدل خود مراقبتی اورم،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 7، no. 2 ، pp. 40–51، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416220/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا