مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک

صفحات

 صفحه شروع 290 | صفحه پایان 304

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در کودکان مشکلات هیجانی-رفتاری است که منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی و رفتاری شده و کارآیی افراد را کاهش می دهد. در این راستا نقش روش های تربیتی والدین در وخیم شدن یا کاهش این مشکلات غیرقابل انکار است. هدف از پژوهش حاضر, تعیین تأثیر آموزش مهارت های والدگری بر مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک در کودکان پیش دبستانی 4 تا 6 ساله بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آ زمون با گروه گواه بود. جامعه آماری, شامل تمامی مادران دارای کودکان پیش دبستانی 4 تا 6 ساله شهر شاهرود در سال تحصیلی 97-1396 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس, 30 نفر از این مادران انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) جایدهی شدند. برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای, مهارت های والدگری آموزش داده شد در حالی که افرادگروه گواه آموزشی دریافت نکردند. ابزار به کار گرفته شده جهت جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه توانایی ها و مشکلات گودمن (2001) و مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) بود. تحلیل داده ها با استفاده ازتحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های والدگری بر کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری و مؤلفه های آن یعنی نارسایی توجه/ فزون کنشی, مشکلات رفتار هنجاری, مشکلات در ارتباط با همسالان و رفتارهای اجتماعی مطلوب, تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این, در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت های والدگری بر رابطه والد-کودک و مؤلفه های تعارض, نزدیکی, و وابستگی مورد تأیید قرار گرفت (0/001P<). نتیجه گیری: آموزش مهارت های والدگری با فراهم کردن فرصتی جهت یادگیری مادران درباره نحوه برقراری ارتباط مثبت با فرزند, نحوه قانون گذاری و دستور دادن, تقویت رفتارهای مثبت کودک, و نحوه مدیریت موقعیت های پرخطر توانست به بهبود مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی، عفت، و طاهر، محبوبه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(4 )، 290-304. SID. https://sid.ir/paper/416371/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی عفت، طاهر محبوبه. اثربخشی آموزش مهارت های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(4 ):290-304. Available from: https://sid.ir/paper/416371/fa

    IEEE: کپی

    عفت عبدالهی، و محبوبه طاهر، “اثربخشی آموزش مهارت های والدگری بر بهبود مشکلات هیجانی-رفتاری و رابطه والد-کودک،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 4 ، pp. 290–304، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button