مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

375
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر تاثیر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان

صفحات

 صفحه شروع 389 | صفحه پایان 402

چکیده

 زمینه و هدف سلامت روان یکی از ابعاد سلامت و متاثر از کیفیت زندگی کاری است. هدف این تحقیق تعیین تجربی اثر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جنس و رشته تدریس است. روش کار پژوهش حاضر به روش کمی و به شیوه پیمایشی, با ابزار پرسشنامه و با استفاده از نرم افزارSPSS وAMOS انجام شد. جمعیت آماری تحقیق کلیه معلمان مقطع (متوسطه اول و دوم) شهر نجف آباد اصفهان به تعداد 1500 نفر با حجم نمونه 373 نفر بود. روش نمونه گیری در این تحقیق, نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی گویه های نشان داد این گویه ها قادرند 25/63% واریانس متغیر سلامت روان را تبیین کنند. همچنین اثر استاندارد رضایت شغلی بر سلامت روان به میزان 37/0 می باشد (001/0>p) و می تواند 13% از واریانس سلامت روان افراد را تبیین کند. نتایج نشان داد میانگین سلامت روان (64/66) معلمان پایین تر از میانگین طیف و میانگین رضایت شغلی آنان (90/73) بالاتر از متوسط طیف می باشد (001/0>p). نتیجه گیری: رضایت شغلی با تاثیر اثبات شده ای که بر سلامت روان معلمان دارد می تواند ضمن بهبود بخشیدن به زندگی فردی و اجتماعی معلمان, به کارآیی بیشتر آنها در زمینه آموزش و پرورش بیانجامد. در این رابطه جنس و رشته تدریس معلمان می توانند اثر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان را تحت تاثیر قرار دهند. به این صورت که میزان بتا برای گروه زنان با 55/0 و برای معلمان علوم تجربی با 68/0 اثر قویتری نسبت به گروه مردان و معلمین سایر رشته ها دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهشتی، سیدصمد، و نوریان نجف آبادی، محمد. (1399). تحلیلی بر تاثیر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 18(4 )، 389-402. SID. https://sid.ir/paper/416620/fa

    Vancouver: کپی

    بهشتی سیدصمد، نوریان نجف آبادی محمد. تحلیلی بر تاثیر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1399؛18(4 ):389-402. Available from: https://sid.ir/paper/416620/fa

    IEEE: کپی

    سیدصمد بهشتی، و محمد نوریان نجف آبادی، “تحلیلی بر تاثیر رضایت شغلی بر سلامت روان معلمان،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 18، no. 4 ، pp. 389–402، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button