مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 85

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود نوجوانان عقب مانده ذهنی شهر مشهد انجام گرفته است. فرض اساسی این پژوهش آن است که آموزش مهارتهای حرفه ای سبب تعدیل رفتار سازشی و افزایش حرمت خود, در افراد کم توان ذهنی می شود. خصیصه های مورد پژوهش عبارت از رفتار سازشی و حرمت خود است. نمونه مورد پژوهش 30 نفر بودند که به روش تصادفی از بین حرفه آموزان کم توان ذهنی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر عارت بودند از: الف) مقیاس رفتار سازشی انجمن امریکایی عقب ماندگی ذهنی, برای تعیین میزان رفتار سازشی و انطباقی در افراد کم توان ذهنی و ب) سیاهه حرمت خود کوپر - اسمیت, برای ارزیابی میزان حرمت خود که هر دو توسط مشاور مرکز و والدین و خود آزمودنیها پاسخ داده شدند. در این پژوهش از طرح شبه تجربی پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی برای آزمون فرضیه ها استفاده می گردد. نتایج به دست آمده نشان داد که: 1. آموزش مهارتهای حرفه ای, رفتار سازشی نوجوانان کم توان ذهنی آموزش پذیر را بهبود می بخشد(0.01>p) .آموزش مهارتهای حرفه ای, حرمت خود نوجوانان کم توان ذهنی آموزش پذیر را افزایش می دهد (0.01>p).میزان تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای مختلف بر رفتار سازشی و حرمت خود کم توانان ذهنی, یکسان است. نتایج بدست آمده پژوهش حاضر, تأثیر آموزش مهارتهای حرفه ای را در جهت کاهش رفتارهای سازش نایافته و افزایش رفتارهای سازشی مثبت و نیز حرمت خود افراد دارای کم توانی ذهنی, نشان می دهد. نتایج تحقیق در ارتباط با یافته های قبلی و نظریه های مربوط به بحث گذاشته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، عباسعلی، اژه ای، جواد، و آزادفلاح، پرویز. (1383). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله روانشناسی، 8(1 (پیاپی 29))، 70-85. SID. https://sid.ir/paper/417635/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری عباسعلی، اژه ای جواد، آزادفلاح پرویز. بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 29)):70-85. Available from: https://sid.ir/paper/417635/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی عسگری، جواد اژه ای، و پرویز آزادفلاح، “بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرفه ای بر میزان رفتار سازشی و حرمت خود دانش آموزان کم توان ذهنی،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 29)، pp. 70–85، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button