مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

868
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 12

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش همواره به عنوان ابزار نیرومند در ایجاد تغییر و توسعه مورد توجه بوده است و مانند هر فرآیند دیگری به برنامه ریزی, اختصاص امکانات و منابع ویژه نیازمند است. بررسی تغییرات در امر تحقیق می تواند راهگشای تفکر سیستماتیک دراین زمینه باشد, بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی متدولوژی تحقیق و ارایه راهکار جهت ارتقای کیفی آن در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفت. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی ـ مقطعی صورت گرفت. اطلاعات مربوط به متدلوژی تحقیق و اجرای آن توسط پرسشنامه ای با بررسی پرونده های طرح های تحقیقاتی مصوب از سال1376 تا پایان سال 1382و اطلاعات مربوط به مجری با مصاحبه حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه12 تجزیه و تحلیل و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج استفاده شد. یافته ها: از ابتدای سال 1376 تا پایان1382, 196 طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسیده است. تعداد طرح های تحقیقاتی از سه مورد در سال 1376 به 45 مورد در سال 1382 افزایش یافته بود. مطالعات مقطعی با 114 مورد (2/58%) در رتبه اول و پس از آن مطالعات تجربی با 43 مورد (9/21%) قرار داشتند. در این دوره تعداد مطالعات تحلیلی و کارآزمایی ها افزایش یافته بود ولی همچنان مطالعات توصیفی در اکثریت بود. از بررسی نحوه تکمیل بندهای مختلف پروپوزال معلوم شد که در 32% طرح ها پروپوزال تکمیل بوده و در سایر موارد طراحی تحقیق, جدول متغیر ها, روش تجزیه و تحلیل, روش جمع آوری داده ها و مشکلات اجرایی یا اصلا ارایه نشده و یا ناقص بود که این مشکل قبل از راه اندازی دفتر مشاوره تحقیق در سال 1380 بیشتر مشهود بود. 75% مجریان قبل از ارایه پروپوزال کارگاه روش تحقیق را گذرانده بودند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه هر چند تعداد طرح های تحقیقاتی نسبت به سال های نخست افزایش یافته و وضعیت طرح مطالعه به سمت طرح های تحلیلی جهت گرفته است اما هنوز طرح های توصیفی درصدر هستند. ضروری است با تمهیدات لازم نسبت به بهبود وضعیت موجود اقدام گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امینی ثانی، نیره، سزاوار، سیدهاشم، لطف اله زاده، رسول، و وثوق، نازیلا. (1383). ارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 3(4 (پیاپی 12))، 7-12. SID. https://sid.ir/paper/418833/fa

    Vancouver: کپی

    امینی ثانی نیره، سزاوار سیدهاشم، لطف اله زاده رسول، وثوق نازیلا. ارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1383؛3(4 (پیاپی 12)):7-12. Available from: https://sid.ir/paper/418833/fa

    IEEE: کپی

    نیره امینی ثانی، سیدهاشم سزاوار، رسول لطف اله زاده، و نازیلا وثوق، “ارزیابی متدلوژی تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 3، no. 4 (پیاپی 12)، pp. 7–12، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button