مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 220 | صفحه پایان 177

چکیده

 مطالعات کلاسیک رضایت شغلی و پژوهشهای تنش شغلی به طور سنتی دو سیر متفاوت داشته اند. اگر چه رضایت شغلی موضوع مورد توجه و علاقه در صنایع بوده بندرت در زمینه تعلیم و تربیت به آن توجه شده است. البته تحولات جدید در داخل و خارج از کشور نشان دهنده افزایش میزان توجه به این موضوع می باشد. مهمترین یافته های این مطالعه برای توسعه الگوی رضایت شغلی به شکل زیر می باشد. در ابتدا سن, جنس, سنوات تحصیلی و سابقه تدریس به ترتیب, جزء مهمترین عوامل جمعیت شناختی, که اهمیت برای تنش و رضایت شغلی داشتند, بوده اند. دوم, بالاترین میزان رضایت, مربوط به عوامل ناشی از ماهیت خود شغل و عدم رضایت مربوط به عوامل بیرونی بوده است. سوم, تحلیل محتوایی رضایت شغلی اشاره دارد به اینکه خود کارآمدی, درک خود و ارزیابی روابط مهمترین سازه های میانجی گر هستند. چهارم, مهمترین پیش بینی کننده رضایت شغلی شامل عوامل زندگی, شغلی و شاخصهای جمعیت شناختی بوده است. موقعیتهای استرس زای شغلی که پیش بینی کننده کاهش رضایت شغلی می باشند و آنها که عدم رضایت شغلی را پیش بینی می کنند, با هم متفاوت بودند. در نهایت هر دو, تنش ناشی از زندگی و از شغل, پیش بینی کننده عدم رضایت بوده اند, فقط موقعیتهای تنش زای زندگی و نه شغلی عامل دخیل در کاهش رضایت شغلی شناخته شده اند. یافته های حاضر به نقش محوری نیازها و ارزشهای معلمان همراه با عوامل محیطی مثل جنبه های سازمانی و اجتماعی شغل و همین طور سازه هایی چون خودکارآمدی, درک از خود و رابطه اشاره دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آگیلاروفایی، مریم. (1381). رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی . مدرس علوم انسانی، 6(1 (پیاپی 24))، 220-177. SID. https://sid.ir/paper/420744/fa

    Vancouver: کپی

    آگیلاروفایی مریم. رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی . مدرس علوم انسانی[Internet]. 1381؛6(1 (پیاپی 24)):220-177. Available from: https://sid.ir/paper/420744/fa

    IEEE: کپی

    مریم آگیلاروفایی، “رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی ،” مدرس علوم انسانی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 24)، pp. 220–177، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420744/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button