Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

792
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده در حل مساله مکانیابی پایانه های شبکه اتوبوسرانی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 140

چکیده

 طراحی شبکه های اتوبوسرانی یکی از مسایل مهم در برنامه ریزی همگانی حمل و نقل است. یکی از عمده ترین گامها در طراحی ساختار شبکة اتوبوسرانی, تعیین تعداد و محل پایانه های اتوبوسرانی است. این مسئله حالت خاصی از مساله مکانیابی تسهیلات در حالات کلی است. مدل مکانیابی یک مساله برنامه ریزی ترکیبی در مقیاس بزرگ است که معمولا حل دقیق آن برای شهرهای بزرگ بسیار وقتگیر است. در کوششهای پیشین برای شهرهای مشهد و تهران, این مساله با استفاده از روش عمومی شاخه و کرانه و به کارگیری نرم افزار GAMS حل شده است.هدف این تحقیق بررسی سایر روشهای حل و انتخاب روشی کاراتر است. از جمله تکنیکهای مورد نظر, روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده (SA) است, که روشی کارا برای حل مسایل پیچیده برنامه ریزی ریاضی است. در این تحقیق با توجه به مشخصات مساله مکانیابی پایانه های شبکة اتوبوسرانی, پارامترهای مورد نیاز روش SA تعیین شده و با تنظیم برنامه ای براساس الگوریتم این روش, مساله مذکور حل شده است. علاوه بر روش SA, مساله مکانیابی پایانه ها توسط روش شمارش ضمنی نیز حل شده است. در این مقاله نتایج حاصل از بکارگیری سه روش بالا شبکة اتوبوسرانی شهر مشهد, با یکدیگر مقایسه شده است. معیار بررسی کارایی روشها, زمان اجرا و دقت جواب بوده است. از نظر مقدار تابع هدف, روش SA در تمامی موارد جوابی برابر یا بهتر از روشهای شاخه و کرانه, و شمارش ضمنی به دست می دهد. زمان اجرای آن بسیار کمتر از دو روش دیگر است. به طوریکه روش SA حدود 150 برابر سریعتر از نرم افزار عمومی GAMS و حدود 50 برابر سریعتر از روش شمارش ضمنی است. نتایج ارایه شده از کاربرد روش SA برای شبکه اتوبوسرانی تهران, کارایی این روش را در حل مسایل بسیار بزرگ نیز نشان می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذکایی آشتیانی، هدایت، و حجازی، بهرنگ. (1380). کاربرد روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده در حل مساله مکانیابی پایانه های شبکه اتوبوسرانی. استقلال، 20(2)، 125-140. SID. https://sid.ir/paper/421509/fa

    Vancouver: کپی

    ذکایی آشتیانی هدایت، حجازی بهرنگ. کاربرد روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده در حل مساله مکانیابی پایانه های شبکه اتوبوسرانی. استقلال[Internet]. 1380؛20(2):125-140. Available from: https://sid.ir/paper/421509/fa

    IEEE: کپی

    هدایت ذکایی آشتیانی، و بهرنگ حجازی، “کاربرد روش گرم و سرد کردن شبیه سازی شده در حل مساله مکانیابی پایانه های شبکه اتوبوسرانی،” استقلال، vol. 20، no. 2، pp. 125–140، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/421509/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا