Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,290
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف این مقاله بررسی و شناخت اصالت نفع و استخراج دلالتهای تربیتی و مضامین اخلاقی آن در آموزش و پرورش می باشد و روش تحقیق آن از نوع تحلیلی است. نظریه اخلاقی معطوف به نتیجه دارای دو نظریه جزئی تر به نام اصالت نفع و خودگرائی است. از یک طرف اصالت نفع برخلاف خودگرایی برای سعادت دیگران اهمیت زیادی قائل است و از طرف دیگر نظریه اخلاقی غیرمعطوف به نتیجه برافزایش میزان خوبی تأکید می کند. بر پایه اصالت نفع, اعمال و قوانین درست آنهائی هستند که خیر همگانی را افزایش می دهند و موجب افزایش سعادت و لذت می شوند. این مکتب مانند برخی مکاتب دیگر قائل به هدف غائی و نهائی برای انسان است. هدف مکتب اصالت نفع عبارت از دستیابی انسان به سعادت است و در این راستا رعایت برخی از اصول اخلاقی از جمله رعایت حقوق دیگران, نوعدوستی, ایثار و فداکاری, راستگوئی و درستکاری را مدنظر قرار می دهد. از اصول تربیتی اصالت نفع می توان از اصل اجتماعی بودن انسان,اصل دموکراسی,اصل شمول تعلیم و تربیت و اصل تمرکززدائی نام برد. به علاوه, حس اجتماعی,احساس مسئولیت, رعایت حقوق دیگران, نوع دوستی, عدالت ومساوات, وفای به عهد, راستگوئی و درستکاری,ایثار و فداکاری و آزادی فردی می توان از جمله مضامین اصالت نفع در آموزش و پرورش به شمار آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولوی، پروانه، صفایی مقدم، مسعود، و پاک سرشت، محمدجعفر. (1383). بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 11(4-3)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/426389/fa

    Vancouver: کپی

    ولوی پروانه، صفایی مقدم مسعود، پاک سرشت محمدجعفر. بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1383؛11(4-3):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/426389/fa

    IEEE: کپی

    پروانه ولوی، مسعود صفایی مقدم، و محمدجعفر پاک سرشت، “بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 11، no. 4-3، pp. 1–24، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/426389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا