مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,306
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف این مقاله بررسی و شناخت اصالت نفع و استخراج دلالتهای تربیتی و مضامین اخلاقی آن در آموزش و پرورش می باشد و روش تحقیق آن از نوع تحلیلی است. نظریه اخلاقی معطوف به نتیجه دارای دو نظریه جزئی تر به نام اصالت نفع و خودگرائی است. از یک طرف اصالت نفع برخلاف خودگرایی برای سعادت دیگران اهمیت زیادی قائل است و از طرف دیگر نظریه اخلاقی غیرمعطوف به نتیجه برافزایش میزان خوبی تأکید می کند. بر پایه اصالت نفع, اعمال و قوانین درست آنهائی هستند که خیر همگانی را افزایش می دهند و موجب افزایش سعادت و لذت می شوند. این مکتب مانند برخی مکاتب دیگر قائل به هدف غائی و نهائی برای انسان است. هدف مکتب اصالت نفع عبارت از دستیابی انسان به سعادت است و در این راستا رعایت برخی از اصول اخلاقی از جمله رعایت حقوق دیگران, نوعدوستی, ایثار و فداکاری, راستگوئی و درستکاری را مدنظر قرار می دهد. از اصول تربیتی اصالت نفع می توان از اصل اجتماعی بودن انسان,اصل دموکراسی,اصل شمول تعلیم و تربیت و اصل تمرکززدائی نام برد. به علاوه, حس اجتماعی,احساس مسئولیت, رعایت حقوق دیگران, نوع دوستی, عدالت ومساوات, وفای به عهد, راستگوئی و درستکاری,ایثار و فداکاری و آزادی فردی می توان از جمله مضامین اصالت نفع در آموزش و پرورش به شمار آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولوی، پروانه، صفایی مقدم، مسعود، و پاک سرشت، محمدجعفر. (1383). بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 11(4-3)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/426389/fa

    Vancouver: کپی

    ولوی پروانه، صفایی مقدم مسعود، پاک سرشت محمدجعفر. بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1383؛11(4-3):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/426389/fa

    IEEE: کپی

    پروانه ولوی، مسعود صفایی مقدم، و محمدجعفر پاک سرشت، “بررسی نظریه اصالت نفع و مضامین آن در آموزش و پرورش اخلاقی،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 11، no. 4-3، pp. 1–24، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/426389/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button