مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 38

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری در مراکزی که به نحوی در آموزش و پرورش این دانش آموزان سهم دارند, انجام شده است. این مراکز شامل مدارس ویژه اختلالات رفتاری, مراکزی تحت عنوان اتاق های مرجع و کلاس های آموزشی مستقر در بخش های روان پزشکی اطفال بیمارستان ها هستند. به همین منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه با کارکنان آموزشی مراکز مذکور اطلاعات لازم در ارتباط با 4 شاخص مورد ارزشیابی جمع آوری گردید. این شاخص ها عبارت بودند از: 1- فرآیند ارجاع و تشخیص, 2- امکانات, 3- خدمات و برنامه های آموزشی و پرورشی و 4- وضعیت حرفه ای کارکنان آموزشی. اهم نتایج به دست آمده در ارتباط با هر یک از شاخص های مذکور به شرح زیر است: فرایند تشخیص گذاری به دلیل کمبود ابزارهای تشخیصی معتبر و عدم حضور متخصصین مجرب در ارتباط با دانش آموزان مدارس ویژه اختلالات رفتاری و دانش آموزان ارجاعی به اتاق های مرجع به خوبی طی نمی شود, در حالی که این فرایند در بیمارستان ها به نحو مطلوب تر و با دقت بیشتر انجام می شود. مکان های اختصاص یافته به کلاس های درس, فعالیت های مشاوره ای و روان شناختی و مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی در هیچ یک از مراکز مناسب و کافی ارزیابی نشده اند. ارایه خدمات توان بخشی در کلیه مراکز ناکافی گزارش شده است. بیش از دو سوم کارکنان آموزشی, اطلاعات خود را در زمینه های روش های اصلاح و تغییر رفتار, شناخت انواع اختلالات رفتاری و روش های تدریس ناکافی دانسته اند. این یافته ها ضرورت تجدیدنظر و انجام اصلاحات لازم در برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری را مورد تاکید قرار می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بشاورد، سیمین. (1382). ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 3(1 (پیاپی 7))، 13-38. SID. https://sid.ir/paper/426992/fa

    Vancouver: کپی

    بشاورد سیمین. ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1382؛3(1 (پیاپی 7)):13-38. Available from: https://sid.ir/paper/426992/fa

    IEEE: کپی

    سیمین بشاورد، “ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 7)، pp. 13–38، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/426992/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button