مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه عملکرد برتری دستی با مهارت های خود مراقبتی و مقایسه آن بین دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 21

چکیده

برتری دستی و مهارتهای خود مراقبتی در کار درمانی جایگاه ویژه ای دارد و از مهارتهای بنیادی در توان بخشی میباشد. این تحقیق توصیفی - تحلیلی در مدارس آموزش و پرورش منطقه 11 شهر تهران در سال 1381 بر روی 61 دانش آموز عادی (32 عدد راست دست,  29 عدد چپ دست) پایه های تحصیلی آمادگی, اول و دوم انجام گرفت. میانگین سنی دانش آموزان عادی کمتر از دانش آموزان عقب مانده ذهنی بود (P=0.000).برخی از داده ها از طریق پرسشنامه های ویژه و داده های اختصاصی از طریق اجرای آزمون اختصاصی به صورت عملکردی از آزمودنی به عمل آمد. برتری دستی و مهارتهای خود مراقبتی آنها مورد مقایسه و ارتباط آن بین دو گروه محاسبه شد. بین میانگین قدرت گریپ دست راست و چپ آزمودنیهای راست دست مدارس عادی اختلاف معناداری وجود داشت (P=0.011) اما در آزمودنیهای چپ دست اختلاف معناداری وجود نداشت .(P=0.234) میان مهارتهای خود مراقبتی و قدرت گریپ آزمودنیهای عق مانده ذهنی و عادی ارتباط معناداری وجود دارد .(P=0.000) مقایسه مهارت دستی دو گروه از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان میدهد .(P=0.000) مقایسه هم بستگی بین مهارت دستی با مهارت خود مراقبتی در آزمودنی های عقب مانده ذهنی معنادارتر از آزمودنی های عادی بود (P<0.05) و همبستگی بین برتری دستی و یا بیشتر از برتری دستی با چشم بود. در مقایسه دانش آموزان راست دست و چپ دست مدارس عادی براساس رتبه ی تولد اختلاف معناداری وجود دارد (P=0.001) ولی براساس سابقه ی چپ دستی در خانواده تفاوت معناداری وجود نداشت .(P=0.963) پیشنهاد میشود برای ارزیابی و تعیین برتری دستی از چند جنبه (قدرت, مهارت و از طریق پرسشنامه) مورد توجه قرار گیرد و به صرف نوشتن با دست اکتفا نگردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فدایی، فربد، رهگذر، مهدی، حسینی، سیدعلی، و طالب پور، احسان. (1382). بررسی رابطه عملکرد برتری دستی با مهارت های خود مراقبتی و مقایسه آن بین دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی مدارس ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 3(1 (مسلسل 12))، 14-21. SID. https://sid.ir/paper/43083/fa

    Vancouver: کپی

    فدایی فربد، رهگذر مهدی، حسینی سیدعلی، طالب پور احسان. بررسی رابطه عملکرد برتری دستی با مهارت های خود مراقبتی و مقایسه آن بین دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی مدارس ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1382؛3(1 (مسلسل 12)):14-21. Available from: https://sid.ir/paper/43083/fa

    IEEE: کپی

    فربد فدایی، مهدی رهگذر، سیدعلی حسینی، و احسان طالب پور، “بررسی رابطه عملکرد برتری دستی با مهارت های خود مراقبتی و مقایسه آن بین دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی مدارس ابتدایی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 3، no. 1 (مسلسل 12)، pp. 14–21، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button