مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانگان روانشناختی اثر ضربه در کودکان آزار دیده

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: حوادث آسیب زای بسیاری از جمله بلایای طبیعی, آزارهای جسمی, روان شناختی و جنسی برای کودکان حادث می شود. شواهد زیادی وجود دارد, مبنی بر این که چنین تجاربی می توانند به مجموعه ای از آثار روان شناختی منتهی شوند. رویارویی کودکان با این ضربات دارای عوارض منفی بر سلامت روانی آنان است, اضطراب, افسردگی, فشار روانی پس از ضربه و گسستگی, خشم و پرخاشگری از جمله این عوارض است. به نظر می رسد که آثار حوادث آسیب زا به صورت معناداری, به نوع و شدت ضربه مربوط باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شدت و نوع ضربه با اثرات ناشی از آنها است.ابزار و روش:3042 دانش آموز مذکر و مونث مدارس راهنمایی که در یک مطالعه زمینه یابی برای برآورد شیوع نقطه ای کودک آزاری شرکت کرده بودند, فهرست نشانگان ضربه روانی - فرم الف (TSCC-A) و مقیاس خودگزارشی کودک آزاری (CASRS)  را تکمیل کردند. پس از شناسایی کودکان آزاردیده, نشانگان ضربه در آنها مورد مقایسه قرار گرفت.TSCC-A  سنجه ای خودگزارشی در مورد آشفتگی پس از ضربه و نشانه شناسی روان شناختی در کودکان 8 تا 16 ساله مذکر و مونث است. این سنجه در ارزیابی کودکانی که حوادث فشار از جمله حملات جسمی و جنسی, قربانی شدن توسط هم سالان, فقدان اساسی, مشاهده خشونت در دیگران و بلایای طبیعی را تجربه کرده اند مفید است. TSCC-A اشاره ای به موضوعات جنسی نمی کند CASRS یک مقیاس خودگزارشی است که کودک آزاری و غفلت را با 38 ماده و چهار خرده مقیاس (آزار روان شناختی, غفلت, آزار جسمی و جنسی) می سنجد.یافته ها: با درنظر گرفتن نوع تجربه آسیب زا, نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که کودکان آزار دیده در مقایسه با گروه آزار ندیده بطور قابل توجهی نمرات بالاتری را در مقیاس ها و خرده مقیاس های اضطراب, فشار روانی پس از ضربه, خشم و گسستگی در مقایسه با کودکان بهنجار گزارش می کنند.نتیجه گیری: شدت نشانه شناسی حوادث آسیب زا به نوع و میزان این حوادث مربوط می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدخانی، پروانه، محمدی، محمدرضا، رضایی دوگاهه، ابراهیم، و نظری، محمدعلی. (1382). نشانگان روانشناختی اثر ضربه در کودکان آزار دیده. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 4(2 (مسلسل 13))، 20-28. SID. https://sid.ir/paper/43335/fa

    Vancouver: کپی

    محمدخانی پروانه، محمدی محمدرضا، رضایی دوگاهه ابراهیم، نظری محمدعلی. نشانگان روانشناختی اثر ضربه در کودکان آزار دیده. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1382؛4(2 (مسلسل 13)):20-28. Available from: https://sid.ir/paper/43335/fa

    IEEE: کپی

    پروانه محمدخانی، محمدرضا محمدی، ابراهیم رضایی دوگاهه، و محمدعلی نظری، “نشانگان روانشناختی اثر ضربه در کودکان آزار دیده،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 4، no. 2 (مسلسل 13)، pp. 20–28، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button