مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظرات اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از فرم ارزشیابی و ارایه راهکارهای جدید

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 114

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی از کیفیت کار اساتید به صورت رسمی و غیر رسمی مدت های مدیدی است که مورد توجه محققان قرار دارد امروزه به علت کیفیت تدریس اعضا هیات علمی هنگام اتخاذ تصمیم در مورد انتخاب، گزینش، تداوم اشتغال به کار و ارتقای آنان مورد توجه قرار می گیرد. یکی از مهمترین ابزارها برای تعیین موقعیت تدریس مدرسین دانشگاه استفاده از قضاوت دانشجویان با استفاده از مقیاس های مدرج و پرسشنامه های نظر سنجی است.روش و ابزار: این پژوهش به روش سرشمار ی و از نوع توصیفی تحلیلی بر روی 145 نفر عضو هیئت علمی بالینی%73)  مرد و 27% زن) صورت گرفت. ابتدا فرم ارزشیابی دانشجو از استاد، وزارت بهداشت و درمان به اعضا هیات علمی ارجاع و نظرات آنان دررابطه با فرم مربوطه جویا شدیم. سپس از طریق فن دلفی Data Base، Item banK و با استفاده ا ز مقایس لیکرت ویژگیهای اعضا  هیات علمی را به چهار دسته (علمی، حرفه ای، ارتباطی و شخصیتی) تقسیم گردید و برای هر کدام از این ویژگیها شاخصهای مورد نظر مشخص گردید.نتایج: این تحقیق روی تعداد 145 نفر عضو هیات علمی بالینی انجام گرفت (73 درصد مرد 27 درصد زن). در مجموع 6/82% به فرم موجود ارزشیابی دانشجو از استاد اعتراض داشتند و معتقد بودند که ملاکهای مورد ارزشیابی عینی نیستند و بسیاری از دانشجویان به خاطر بعضی از مسایل از این فرم به عنوان تسویه حساب استفاده می کنند. 9/89% اعضا هیات علمی یکی از راههای ارزشیابی از استاد را دانشجو دانستند ولی راههای دیگر مانند ارزشیابی از خود، ارزشیابی همکار از همکار به عنوان راههای تکمیلی نام بردند. 6/72% افراد مورد پژوهش تنها ملاک مورد نظر ویژگیهای علمی خصوصا تسلط علمی جهت ارزشیابی دانشجو مهم دانستند و 6/59% سنجش ویژگیهای ارتباطی و شخصییتی استاد را در قلمرو دانشجویان نمی دانستند. 81% زنان مورد پژوهش ویژگیهای ارتباطی و شخصیتی را در فرم ارزشیابی دانشجو از استاد موثر می دانستند. اعضا هیت علمی با سابقه بالای 20 سال اعتقاد کمتری نسبت به این فرم داشتند در ضمن ارتباط رشته تخصصی با ملاکهای مورد ارزیابی مورد بررسی قرار گرفت که رابطه معنی داری وجود نداشت (05/ .(P<0نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و اهمیت ارزیابی تدریس اعضا هیات علمی توصیه می شود فرمهای ارزیابی دانشجو از استاد مورد بازنگری جامع قرار گیرد و حتی المقدور ملاکهای مورد ارزشیابی ملاکهای عینی خصوصا مسایل علمی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد. در ضمن جهت کاهش سلیقه های شخصی دانشجویان توصیه می شود از روشهای دیگر ارزشیابی در ارزیابی از استاد مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، حسین، هادی ندوشن، حسین، احرام پوش، محمدحسن، و عقیلی، حسین. (1384). بررسی نظرات اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از فرم ارزشیابی و ارایه راهکارهای جدید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 113-114. SID. https://sid.ir/paper/433677/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی حسین، هادی ندوشن حسین، احرام پوش محمدحسن، عقیلی حسین. بررسی نظرات اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از فرم ارزشیابی و ارایه راهکارهای جدید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):113-114. Available from: https://sid.ir/paper/433677/fa

    IEEE: کپی

    حسین کریمی، حسین هادی ندوشن، محمدحسن احرام پوش، و حسین عقیلی، “بررسی نظرات اعضا هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از فرم ارزشیابی و ارایه راهکارهای جدید،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 113–114، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/433677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button