مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,288
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,239
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف: عقب ماندگی ذهنی علاوه بر شیوع قابل توجه, با نقصان رشد در ابعاد مختلف جسمانی, روانی, تکاملی, اجتماعی و تربیتی همراه بوده و می تواند تاثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته و باعث تجربه این تنش ها به صور مختلف توسط پدر و مادر شود. از آنجا که بررسی ها و نتایج حاصل از آنها می تواند در شناخت این مشکلات و حتی نحوه چگونگی اداره آنها کمک موثری باشد, لذا, این تحقیق کیفی به توصیف ساختار تجربیات مادران این کودکان, و به معانی که آنها از داشتن یک کودک عقب مانده ذهنی دارند پرداخته است.روش بررسی: برای توصیف تجربه مادران از تحقیق کیفی به روش پدیده شناسی برای جمع آوری داده ها و آنالیز آن استفاده شد. در این مطالعه با نمونه گیری هدفمند 12 مصاحبه باز با مادران دارای یک کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر شاغل به تحصیل در مدرسه استثنایی آموزش و پرورش به عمل آمد. مصاحبه ها ضبط شد و عینا بصورت دست نوشته هایی درآمد و با روش کولازی آنالیز شد.یافته ها: از میان 336 جمله با معنی (مضمونی) 6 مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: برخورد با ناتوانی تکاملی کودک, احساسات منفی, کودک محور سلامتی و ناسلامتی مادر, عدم توانایی در مدیریت خود و کودک (مستاصل شدن مادر), حمایت همسر, خانواده و دیگران, مبهم بودن آینده (قدم در تاریکی برداشتن).نتیجه گیری: تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی نشان می دهد که آنان کودکشان را نعمت و امانت الهی می دانند و برای پذیرش و سازگاری با وجود او تنها به خدا توکل دارند و از منابع حمایتی مناسب و اثربخشی برخوردار نیستند. بعلت تقبل مسوولیت بیش از اندازه در طول زندگی از جان مایه می گذارند که نتیجه آن تحمل استرس زیاد, احساس ناامیدی, غم و اندوه و درک ابهام آمیز از آینده کودک و خود است. ایفای نقش اول در حمایت همه جانبه کودک موجب غفلت آنان از خود در همه ابعاد جسمی, روحی, روانی و اجتماعی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدخان کرمانشاهی، سیما، ونکی، زهره، احمدی، فضل اله، آزادفلاح، پرویز، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1385). تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 7(3 (مسلسل 26))، 26-33. SID. https://sid.ir/paper/43468/fa

    Vancouver: کپی

    محمدخان کرمانشاهی سیما، ونکی زهره، احمدی فضل اله، آزادفلاح پرویز، کاظم نژاد انوشیروان. تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1385؛7(3 (مسلسل 26)):26-33. Available from: https://sid.ir/paper/43468/fa

    IEEE: کپی

    سیما محمدخان کرمانشاهی، زهره ونکی، فضل اله احمدی، پرویز آزادفلاح، و انوشیروان کاظم نژاد، “تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 7، no. 3 (مسلسل 26)، pp. 26–33، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا