Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش آموزش پسخوراند زیستی در مهار درد آزمایشگاهی با توجه به عامل کمال گرایی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 59

چکیده

 این مطالعه با هدف بررسی میزان کارایی و اثربخشی شیوه درمانی آموزش پسخوراند زیستی در مهار درد حاد و همچنین بررسی نقش کمال گرایی در فرآیند تجربه و درمان درد حاد انجام گردید. در نمونه گیری اولیه 129 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد بوسیله ابزارهای تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند و ضمن تکمیل «سیاهه کمال گرایی مثبت و منفی» تری شورت و همکاران (1995) میزان تحمل و شدت درد آنها بوسیله دستگاه «سرما دردزا» مورد اندازه گیری قرار گرفت. به منظور تشکیل گروه های نمونه از این تعداد 30 نفر از آنهایی که کمال گرایی مثبت آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین نمونه بود و میزان تحمل یک انحراف معیار پایین تر از میانگین نمونه را داشتند, برای گروه های آزمایشی و کنترل اول و 30 نفر از آنهایی که کمال گرایی منفی آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین نمونه بود و میزان تحمل آنها یک انحراف معیار پایین تر از میانگین نمونه بود برای گروه های آزمایشی و کنترل دوم انتخاب گردیدند. در مجموع چهار گروه 15 نفره (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل) برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند. آزمودنیهای گروه های آزمایشی به صورت انفرادی به مدت 3 جلسه و طی دو هفته, در جلسات جداگانه ای تحت آموزش پسخوراند زیستی قرار گرفتند. در حالی که گروه های کنترل هیچگونه آموزش یا مداخله ای دریافت نکردند. میزان تحمل و شدت درد آزمودنی های گروه های چهارگانه تحقیق نیز بعد از پایان جلسات آموزشی مجددا به وسیله دستگاه «سرما دردزا» مورد اندازه گیری قرار گرفت و نتایج پس از مداخله به منظور ارزیابی میزان تاثیر شیوه پسخوراند زیستی در مهار درد حاد با توجه به عامل کمال گرایی آزمودنی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از میان انواع مثبت و منفی کمال گرایی فقط «کمال گرایی مثبت» با شدت درد آزمودنی ها دارای رابطه منفی و معنادار بود و همچنین تحلیل نتایج مربوط به مقایسه گروه های آزمایشی و کنترل تحقیق آشکار ساخت که شیوه درمانگری آموزش پسخوراند زیستی توانسته است میزان تحمل درد حاد آزمودنی ها را افزایش و شدت درد آنها را کاهش دهد و در مجموع مهار درد حاد را فزونی بخشد. از سوی دیگر یافته های مطالعه حاضر تمایز معنی داری در نتایج مربوط به مهار درد حاد در دو گروه آزمایشی دارای کمال گرایی مثبت و منفی نشان نداد. به عبارت دیگر تاثیر راهبرد پسخوراند زیستی بر میزان مهار درد حاد آزمودنی های دو گروه آزمایشی با توجه به عامل کمال گرایی, تفاوت معناداری نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاکری، رضا، شعیری، محمدرضا، و روشن چسلی، رسول. (1386). نقش آموزش پسخوراند زیستی در مهار درد آزمایشگاهی با توجه به عامل کمال گرایی. مجله روانشناسی، 11(1 (پیاپی 41))، 43-59. SID. https://sid.ir/paper/436480/fa

    Vancouver: کپی

    شاکری رضا، شعیری محمدرضا، روشن چسلی رسول. نقش آموزش پسخوراند زیستی در مهار درد آزمایشگاهی با توجه به عامل کمال گرایی. مجله روانشناسی[Internet]. 1386؛11(1 (پیاپی 41)):43-59. Available from: https://sid.ir/paper/436480/fa

    IEEE: کپی

    رضا شاکری، محمدرضا شعیری، و رسول روشن چسلی، “نقش آموزش پسخوراند زیستی در مهار درد آزمایشگاهی با توجه به عامل کمال گرایی،” مجله روانشناسی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 43–59، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/436480/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا