مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین ساز و کارهای مولفه های جامعه پذیری کتاب های فارسی دوره ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 140

چکیده

 جامعه پذیری یا اجتماعی شدن از هدف های آشکار تعلیم و تربیت است و به طور رسمی, از طریق مدارس صورت می گیرد. در مدارس, کتاب های درسی نقش به سزایی در جامعه پذیر کردن دانش آموزان دارند. مولفه های جامعه پذیری در کتاب های درسی از طریق ساز و کارهایی ارایه می شوند و بر دانش آموزان تاثیر می گذارند. روشن کردن شیوه های تاثیرگذاری آنها بسیار مهم است. تحلیل انتقادی گفتمان شیوه ای است که سازوکارهای تاثیرگذاری را آشکار می کند. تحلیل انتقادی گفتمان در پی نمایاندن ارتباط میان زبان, قدرت و ایدئولوژی است که برای این منظور, به کشف ساختارها یا مولفه های گفتمان مدار می پردازد که از طریق آنها اعمال قدرت و بیان ایدئولوژی به گونه ای در زبان صورت می گیرد.در این پژوهش, کتاب های فارسی اول و سوم و پنجم ابتدایی با به کارگیری الگوی تلفیقی ون لیون (1996), با افزودن مولفه های جامعه پذیری؛ شامل ارزش ها, هنجارها و نقش ها به مولفه های گفتمان دار ون لیون تجزیه و تحلیل شده اند. این پژوهش در اساس پژوهشی کیفی است. در عین حال از روش کمی, یعنی محاسبه فراوانی و درصد مولفه های جامعه پذیری و مولفه های گفتمان مدار و مجذور خی جهت بررسی تفاوت میان مولفه ها نیز بهره گرفته شد. نتایج حاصل به شرح زیر است:ارزش های دینی, آداب و اخلاق اجتماعی و نقش های جنسیتی سنتی درون گفتمان های تمامی کتاب ها, دارای بیشترین فراوانی بودند. ارزش های دینی و سیاسی, قانون و مقررات و نقش های جنسیتی سنتی درون گفتمان ها پنهان شده بودند. شیوه های قومی و تشریفات اجتماعی و ارزش های جهانی شدن از گفتمان های کتاب های فارسی حذف شده بودند. فراوانی پنهان سازی کمتر از آشکارسازی, انتزاعی کردن کمتر از عینی کردن, جنس ارجاعی کمتر از نوع ارجاعی و مشخص سازی چند موردی کمتر از مشخص سازی تک موردی دیده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاه سنی، شهرزاد، مزیدی، محمد، یارمحمدی، لطف اله، و لهسایی زاده، عبدالعلی. (1388). تبیین ساز و کارهای مولفه های جامعه پذیری کتاب های فارسی دوره ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 1(1 (پیاپی 2-56))، 103-140. SID. https://sid.ir/paper/439174/fa

    Vancouver: کپی

    شاه سنی شهرزاد، مزیدی محمد، یارمحمدی لطف اله، لهسایی زاده عبدالعلی. تبیین ساز و کارهای مولفه های جامعه پذیری کتاب های فارسی دوره ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1388؛1(1 (پیاپی 2-56)):103-140. Available from: https://sid.ir/paper/439174/fa

    IEEE: کپی

    شهرزاد شاه سنی، محمد مزیدی، لطف اله یارمحمدی، و عبدالعلی لهسایی زاده، “تبیین ساز و کارهای مولفه های جامعه پذیری کتاب های فارسی دوره ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 1، no. 1 (پیاپی 2-56)، pp. 103–140، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/439174/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button