Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (56-2)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3831
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    103-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1378
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

جامعه پذیری یا اجتماعی شدن از هدف های آشکار تعلیم و تربیت است و به طور رسمی، از طریق مدارس صورت می گیرد. در مدارس، کتاب های درسی نقش به سزایی در جامعه پذیر کردن دانش آموزان دارند. مولفه های جامعه پذیری در کتاب های درسی از طریق ساز و کارهایی ارایه می شوند و بر دانش آموزان تاثیر می گذارند. روشن کردن شیوه های تاثیرگذاری آنها بسیار مهم است. تحلیل انتقادی گفتمان شیوه ای است که سازوکارهای تاثیرگذاری را آشکار می کند. تحلیل انتقادی گفتمان در پی نمایاندن ارتباط میان زبان، قدرت و ایدئولوژی است که برای این منظور، به کشف ساختارها یا مولفه های گفتمان مدار می پردازد که از طریق آنها اعمال قدرت و بیان ایدئولوژی به گونه ای در زبان صورت می گیرد.در این پژوهش، کتاب های فارسی اول و سوم و پنجم ابتدایی با به کارگیری الگوی تلفیقی ون لیون (1996)، با افزودن مولفه های جامعه پذیری؛ شامل ارزش ها، هنجارها و نقش ها به مولفه های گفتمان دار ون لیون تجزیه و تحلیل شده اند. این پژوهش در اساس پژوهشی کیفی است. در عین حال از روش کمی، یعنی محاسبه فراوانی و درصد مولفه های جامعه پذیری و مولفه های گفتمان مدار و مجذور خی جهت بررسی تفاوت میان مولفه ها نیز بهره گرفته شد. نتایج حاصل به شرح زیر است:ارزش های دینی، آداب و اخلاق اجتماعی و نقش های جنسیتی سنتی درون گفتمان های تمامی کتاب ها، دارای بیشترین فراوانی بودند. ارزش های دینی و سیاسی، قانون و مقررات و نقش های جنسیتی سنتی درون گفتمان ها پنهان شده بودند. شیوه های قومی و تشریفات اجتماعی و ارزش های جهانی شدن از گفتمان های کتاب های فارسی حذف شده بودند. فراوانی پنهان سازی کمتر از آشکارسازی، انتزاعی کردن کمتر از عینی کردن، جنس ارجاعی کمتر از نوع ارجاعی و مشخص سازی چند موردی کمتر از مشخص سازی تک موردی دیده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1378

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    1-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1062
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

در این مقاله به اولویت بندی شش اصل اساسی سازمان های بالنده در آموزش و پرورش شهرستان خوی پرداخته شده است. در این راستا، ابتدا ضمن مرور نظریه های موجود و بررسی عمیق اصول سازمان های بالنده، شاخص هایی جهت مقایسه اصول سازمان های بالنده تهیه و تدوین گردیده است. با استفاده از شاخص های تدوین شده و ابزار تحلیل سلسله مراتبی، به اولویت بندی اصول سازمان های بالنده پرداخته شده است. جامعه آماری تحقیق، آن دسته از کارکنان آموزشی و اداری آموزش و پرورش شهرستان خوی است که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر هستند. تعداد جامعه آماری 2516 نفر است که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، تعداد 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در جامعه آماری مورد مطالعه، اصل پروردن و اختیار دادن و اصل کم لایه بودن ساختار سازمانی نسبت به سایر اصول سازمان های بالنده از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1062

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (56-2)
  • صفحات: 

    13-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    560
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: The human being is only the creature that fulfills inherent essence by system of education. Socialization is a main goal of education. Socialization is accomplished through various institutions. The main institutions of socialization consist of: family, school, peer group, mass media, ideology and government. School is an important institution for socializing of children. Socilizing of children in schools is accomplished through friends, peer groups, teacher and textbooks. The elementary textbooks play an important role in implementing socialization processes. Socialization features (values, norms, roles, etc.) in textbooks are demonstrated through distinct mechanisms. The contexts of elementary that text book that usually consists of socialization features influence the students' thoughts and behaviors. It is important to determine and clarify how these materials influence the students.Critical discourse analysis (CDA) is an area of scholarship. CDA intends to reveal the interaction between language, power and ideology inherent in language; therefore CDA discovers discursive features capable of exerting power and telling ideology through them.Research Questions: 1. What are explicit socialization features in Farsi textbooks of elementary school? 2. What are socialization features in Farsi textbooks of hidden elementary schools?3. What are omitted socialization features in Farsi textbooks of elementary schools?4. Are there differences between Farsi textbooks of elementary school from the point of view of discursive features for socializing of children?Method: A mixed design method (qualitative and quantitative) has been used to conduct this research. This research has many characteristics of quantitative paradigm like using of numbers and objective perspective and a characteristic of qualitative paradigm like discovery. In text analysis researchers encountered datum that did not include either of previous definite categories. According to many witnesses, a new category entitled "environmental values" was added to existing categories. Sampling was purposive and coordinated with research goals. Population were all of Farsi textbooks of elementary school in 2005-2006. In this study the Farsi textbooks (grade 1, 3, 5) used in Iranian elementary schools have been analyzed using Van Leeuwen's (1996) modified model of discursive and socialization features. This research was conducted in the following stages:1. All of texts of Farsi textbooks (reading book) grade 1, 3, 5 of elementary school were examined.2. According to discursive features of Van Leeuwen's model, discursive statements became distinct.3. Discursive features were extracted. 4. Then values, norms and roles of social actors represented in texts like stories, poems and photos were determined. These features may been in one statement or in one paragraph or in one lesson explicitly or implicitly. 5. The Chi-square (X2) procedure was used to measure the possible statistical differences between the socialization and discursive features. 6. Then results was interpreted. 7. Inter-rater reliability and Intra-rater reliability were calculated for more confidence of results. Correlation coefficient in inter rater reliability was .87, P= .01 and in intera-rater reliability was .85, P=.01.Results: In answer to question one:1. Religious values in each book had the most frequency. In Farsi grade 1, environmental and political values had the second rank and the third rank. Individual theoretical and familial values with the same frequency, had the fourth rank and, economical, art, social, national values came as the last rank. In Farsi grade 3, theoretical and individual values had the second rank and environmental, social, political, art, national, economical and familial had the next ranks. In Farsi grade 5, individual values had the second rank and social and political values the third rank and theoretical, art, national, economical, familial and environmental values followed. Norms had less frequency than values. Social manners, social morals, social laws and regulations had the highest frequency in textbooks. Traditional gender roles had the highest frequency. In answer to question two:2. Religious values, political values and traditional roles were mostly hidden in textbooks. Most women were housewives. They did house work. Sons played with cars and daughters played with dolls. In answer to question three: 3. Globalization values, folklore, social ceremonies and new roles (except one discourse) were totally omitted. In answer to question four:4. There were differences between quantity and kind of discursive features in Farsi textbooks. Frequency of hidden inclusion, abstraction, genericization and overdetermination were less than explicit inclusion, objectivation, specification and single determination.Conclusion: Religious values had the first rank and political values had the next rank. These findings corresponded with internal and external researches that power and ideology are coded in language. Elementary period is the most important period of education for children. Children in this period willieam obedience from masters of power and governmental and social laws.Men are represented more than women and traditional roles were been more than new roles. These findings correspond with internal and external researches. In textbooks, women are always reinforced with emotional and passive roles. Women are sometimes limited with their home and their family but men are concerned with power, politics and wealth. Frequencies of hidden inclusions were less than explicit inclusions. Authors of Farsi textbooks didn't try to hide ideology; on the contrary their goal was showing that ideology.Globalization values and folklore are omitted from discourses of elementary textbooks; country of Iran is formed from different tribes. It is necessary to know different cultures of Iran and students should become familiar with Iran tribes and globalization values in textbooks.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    27-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    796
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ارتباط جوهره علم است. محققان از طریق انتشار یافته های علمی با دیگر محققان ارتباط برقرار می کنند. فن آوری های نوین چون رایانه های شخصی و شبکه جهانی اینترنت روش هایی را که محققان با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند، متحول کرده اند. دانشمندان با تکیه بر این فن آوری ها قادرند آثارشان را در کم ترین زمان منتشر و در دسترس عموم از جمله جامعه علمی قرار دهند. بر این اساس، تحقیق حاضر به بررسی جایگاه انتشار الکترونیکی در میان اعضای هیات علمی دارای مقاله در ISI در دانشگاه شیراز می پردازد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که انتشار الکترونیکی به دلایلی همچون عدم اعتبار، عدم استناد به این انتشارات، بی ارزش بودن و عدم تمایل به انتشار در سطح وسیع، جایگاه خود را در ارتباطات علمی به دست نیاورده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 796

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    49-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

تنیدگی شغلی به عنوان یک معضل با هزینه های زیاد برای افراد، سازمان ها و جامعه به شمار می آید. هدف از این پژوهش، بررسی عامل های تنیدگی شغلی در مدیران ورزش استان فارس بود. بدین منظور، تمامی مدیران ورزشی استان با استفاده از پرسشنامه تنیدگی شغلی اشپیل برگر (1994) با عنوان پرسشنامه تنیدگی شغلی مورد آزمون قرار گرفتند. نمونه آماری پژوهش 115 نفر بودند. در این پرسشنامه، عامل های شدت و تکرار رویدادهای استرس زا، فشار کار و عدم حمایت از سوی سرپرست مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که حقوق به عنوان یک عامل تنیدگی هم از نظر شدت و هم از نظر تکرار بالاترین نمره را به خود اختصاص داده است. نداشتن وقت کافی در بعد شدت و محیط پر سروصدا در بعد تکرار، پایین ترین نمره را داشتند. از سوی دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که عامل های شدت و تکرار رویداد هر دو پیش بینی کننده مثبت و معنادار تنیدگی شغلی هستند ولی عامل تکرار قدرت پیش بینی بالاتری نسبت به شدت دارد. همچنین عامل های فشار کار و عدم حمایت از سوی سرپرست پیش بینی کننده مثبت و معنادار شدت و تکرار رویداد می باشند، به ویژه عدم حمایت از سوی سرپرست قدرت پیش بینی کنندگی بالاتری در شدت و تکرار رویداد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    65-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1340
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزش و شخصیت دانشجویان دختر و پسر رشته های مهندسی، پزشکی و علوم انسانی است. بدین منظور از نمونه ای متشکل از 344 دانشجوی سال چهارم رشته های مذکور که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند، استفاده گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شخصیت EPI (آیزنک، 1975) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی ISM (مک اینرتی و سینکلایر، 1990) بود. نتایج حاصل از تحلیل واریانس دوطرفه (جنسیت و رشته تحصیلی؛ 2×3) بیانگر وجود تفاوت معنادار در میزان روان نژندی دانشجویان رشته های مختلف بود و این تفاوت برای دختران و پسران الگوی متفاوتی داشت. در بعد درون گرایی – برون گرایی شخصیت بین دانشجویان رشته های مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد. مقایسه ابعاد یازده گانه انگیزش نشان داد که انگیزش مربوط به قدرت طلبی، اتکای به نفس، گرایش به کار و تکلیف، پیشرفت طلبی و وابستگی اجتماعی در میان رشته ها متفاوت است. مقایسه دختران و پسران نشان داد که تنها در عزت نفس بین دختران و پسران دانشجو تفاوت ملاحظه می شود، به طوری که دختران عزت نفس برتری نسبت به پسران دارند. در انگیزش درونی تعامل بین جنسیت و رشته تحصیلی معنادار بود. بدین معنا که در رشته های پزشکی و مهندسی، پسران انگیزش درونی بیشتری نسبت به دختران نشان می دادند ولی در علوم انسانی وضعیتی معکوس مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

خشوعی مهدیه سادات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    87-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3842
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شوخ طبعی و مولفه های آن (لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخ طبعی در روابط اجتماعی، شوخ طبعی در شرایط فشارزا) با فشار روانی و سبک های مقابله در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. به این منظور 320 دانشجو با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه شوخ طبعی (خشوعی، عریضی و آقایی، 1386)، مقیاس درجه بندی سازگاری مجدد اجتماعی (هولمز و راهه، 1967) و سبک های مقابله ای (کارور، شیر و وینتراب، 1989) در مورد آنها اجرا گردید. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین شوخ طبعی و مولفه های آن با فشار روانی و سبکهای مقابله ای ناکارآمد رابطه معنادار منفی و میان شوخ طبعی و مولفه آن، با سبک های مقابله ای کارآمد رابطه معنی دار مثبت وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مولفه های شوخ طبعی، لذت از شوخی، شوخی کلامی، شوخ طبعی در روابط اجتماعی و شوخ طبعی در شرایط فشارزا قادر به پیش بینی فشار روانی بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    141-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1026
  • دانلود: 

    358
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی اثرات خلق لحظه ای بر رضایت شغلی لحظه ای و تاخیری به مرحله اجرا درآمد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، 82 نفر از کارکنان مشاغل اداری در سطح میانی از ادارات و سازمان های شهر اصفهان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ولی به دلیل محدودیت در سنجش لحظه ای خلق و رضایت شغلی صرفا داده ها برای 59 نفر به دست آمد. برای به دست آوردن گزارش های خلقی و رضایت شغلی لحظه ای و تاخیری از روش نمونه گیری تجربه در حین انجام کار و برای سنجش عاطفه صفت از روش درجه بندی به وسیله افراد مهم از قبیل همسر و یا دوست نزدیک استفاده شد. برای تحلیل تاثیر خلق بر رضایت شغلی لحظه ای و تاخیری از تحلیل رگرسیون حداقل مجذورات معمولی (OLS) و برای بررسی اثرات میان فردی و درون فردی از الگوی رگرسیون خطی سلسله مراتبی (HLM) استفاده به عمل آمد. نتایج حاصله نشان داد که بین عاطفه مثبت و رضایت شغلی لحظه ای رابطه معنی داری (P<0.05) وجود دارد اما بین عاطفه منفی و رضایت شغلی لحظه ای رابطه معنی داری به دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در بلوک اول عاطفه مثبت صفت به طور معنی داری قادر به پیش بینی رضایت شغلی لحظه ای است اما عاطفه منفی دارای چنین توانی نمی باشد. بخش دیگر نتایج نشان داد که حالت های خلقی مثبت و منفی لحظه ای هر دو به طور همزمان قادر به پیش بینی رضایت شغلی لحظه ای هستند. در عین حال وقتی رضایت شغلی به صورت لحظه ای در سر کار مورد سنجش قرار گرفت، خلق مثبت و منفی همان لحظه هر دو قادر به پیش بینی رضایت شغلی بودند؛ اما با گذشت زمان، در یک دوره بعد فقط خلق منفی قادر به پیش بینی رضایت شغلی دوره قبل بود و بالاخره در دو دوره زمانی بعد (صبح روز بعد)، هیچیک از دو بعد خلق مثبت و منفی لحظه ای قادر به پیش بینی رضایت شغلی نبودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1026

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 358 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (پیاپی 2-56)
  • صفحات: 

    167-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1417
  • دانلود: 

    379
چکیده: 

هدف پژوهش، بررسی مقایسه ای برنامه درسی اجرا شده کارورزی مدیریت آموزشی با برنامه درسی مطلوب آن از نظر استادان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، استادان این رشته از 20 دانشگاه دولتی کشور (دارای سابقه چندین ساله تدریس دروس کارورزی) می باشند. نمونه پژوهش، 132 تن از استادان این رشته می باشند که تقریبا تمامی جامعه آماری را شامل می شوند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 73 سوال و در بردارنده عناصر نه گانه برنامه درسی می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات برخی از استادان و صاحب نظران رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی تعیین گردید و برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده گردید که ضریب پایایی پرسشنامه در هر دو وضعیت موجود و مطلوب 0.97 بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t و آزمون فریدمن صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه استادان، بین عناصر نه گانه برنامه درسی اجرا شده کارورزی با برنامه درسی مطلوب تفاوت معنادار وجود دارد. بدین معنا که عناصر نه گانه هدف، محتوا، تجربیات یادگیری، روش تدریس، دانشجو، استاد، ارزشیابی، محیط و زمان یادگیری در برنامه درسی اجرا شده کارورزی مدیریت آموزشی از اهمیت و جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و در مقابل در برنامه درسی مطلوب، بایستی عناصر فوق مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 379 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4