Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

430
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراگیری مفاهیم و بسط توانش استعاری در زبان آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 98

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 توجه بسیاری ازمحققان (Metaphorical Competence) و توانش استعاری (Conceptual Fluency)  روانی مفاهیم زبان دوم را به خود جلب کرده است. از جمله این محققان دانسی (1992، 1995، 2003) و جانـــسون و روزانـــا (1993) هستند که ادعا دارند زبان استعاری در برنامه ریزی زبان دوم نباید به فراموشی سپرده شــود. هدف آنهـــا این است که در زبان آموزان توانشی بیشتراز نوع ارتباطی-کاربردی بوجـود آورنـــــــد تا توانشی دستوری-سنتـی. این مقاله گزارشی است از تحقیقی برتکوین و توسعه روانی مفاهیم و توانش استـعاری در زبان آموزان رشته زبان  انگلیسی. ابتدا، گروهی از زبان آموزان رشته زبان انگلیسی (شامل:95 دانشجوی ترم اول، 92 دانشجوی ترم سوم، 139دانشجوی ترم پنجم و 90  دانشجوی ترم هفتم) انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. هدف از آزمون این بــود تا مشخــص شود آیا این زبان آموزان در مورد مفاهیم زبان انگلیسی و استعارات آن دانش کافی دارند یا نه . نتـــــیجه آزمون مشخص نمود تقریبا تمامی این زبان آموزان فاقد چنین دانشی هستند. همچنین، تجزیه و تحلیل نوشته هـــای در سطح بسـیار(Metaphorical Density)  ایشان مشخص نمود که نوشته های این دانشجویان از لحاظ تراکم استعاره ای پائینی قرار دارد. یافته های این تحقیق در حقیقت ادعای اصلی دانسی (1992) را تقویت می کند: اینکه زبان آموزان بعد از گذشت 3 یا 4 سال زبان آ موزی لزوما  دانش مفاهیم و توانش استعاری خود را تقویت نمی نمایــــنـــد. سپس گروه ترم پنجم (139 دانشجوی ترم سوم) که به 3 گروه متفاوت از لحاظ بسندگی زبان تقسیم شده بودند در تحقیــقی 6 ماهه شرکت کردند که در آن این زبان آموزان به روشهای مختلف در معرض مفاهیم و استعارات زبان انگلــیسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده بعد از پایان تحقیق نشان داد که این زبان آموزان دانش مفاهیم و توانش استعاری خود را به حد زیادی بسط داده و نیز نوشته های آنها بیانگر این واقعیت بود که از لحاظ تراکم استعاره ای تقریبــا مــشابه نوشته های اهل زبان است. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق بیانگر این نکته است که امکان  دارد روانی مفاهـیم و توانش استعاری را در برنامه زبان آموزی زبان دوم  قرار داده و آن را بسط و توسعه داد. نهایت اینکه، اطلاعــات بدست آمده همچنین نشان می دهد میان روانی مفاهیم و توانش استعاری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالبی نژاد، محمدرضا، و هاشمیان، محمود. (1384). فراگیری مفاهیم و بسط توانش استعاری در زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی، 9(1)، 71-98. SID. https://sid.ir/paper/442557/fa

    Vancouver: کپی

    طالبی نژاد محمدرضا، هاشمیان محمود. فراگیری مفاهیم و بسط توانش استعاری در زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1384؛9(1):71-98. Available from: https://sid.ir/paper/442557/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا طالبی نژاد، و محمود هاشمیان، “فراگیری مفاهیم و بسط توانش استعاری در زبان آموزان ایرانی،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 9، no. 1، pp. 71–98، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/442557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا