Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    71-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    435
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

توجه بسیاری ازمحققان (Metaphorical Competence) و توانش استعاری (Conceptual Fluency)  روانی مفاهیم زبان دوم را به خود جلب کرده است. از جمله این محققان دانسی (1992، 1995، 2003) و جانـــسون و روزانـــا (1993) هستند که ادعا دارند زبان استعاری در برنامه ریزی زبان دوم نباید به فراموشی سپرده شــود. هدف آنهـــا این است که در زبان آموزان توانشی بیشتراز نوع ارتباطی-کاربردی بوجـود آورنـــــــد تا توانشی دستوری-سنتـی. این مقاله گزارشی است از تحقیقی برتکوین و توسعه روانی مفاهیم و توانش استـعاری در زبان آموزان رشته زبان  انگلیسی. ابتدا، گروهی از زبان آموزان رشته زبان انگلیسی (شامل:95 دانشجوی ترم اول، 92 دانشجوی ترم سوم، 139دانشجوی ترم پنجم و 90  دانشجوی ترم هفتم) انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. هدف از آزمون این بــود تا مشخــص شود آیا این زبان آموزان در مورد مفاهیم زبان انگلیسی و استعارات آن دانش کافی دارند یا نه . نتـــــیجه آزمون مشخص نمود تقریبا تمامی این زبان آموزان فاقد چنین دانشی هستند. همچنین، تجزیه و تحلیل نوشته هـــای در سطح بسـیار(Metaphorical Density)  ایشان مشخص نمود که نوشته های این دانشجویان از لحاظ تراکم استعاره ای پائینی قرار دارد. یافته های این تحقیق در حقیقت ادعای اصلی دانسی (1992) را تقویت می کند: اینکه زبان آموزان بعد از گذشت 3 یا 4 سال زبان آ موزی لزوما  دانش مفاهیم و توانش استعاری خود را تقویت نمی نمایــــنـــد. سپس گروه ترم پنجم (139 دانشجوی ترم سوم) که به 3 گروه متفاوت از لحاظ بسندگی زبان تقسیم شده بودند در تحقیــقی 6 ماهه شرکت کردند که در آن این زبان آموزان به روشهای مختلف در معرض مفاهیم و استعارات زبان انگلــیسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده بعد از پایان تحقیق نشان داد که این زبان آموزان دانش مفاهیم و توانش استعاری خود را به حد زیادی بسط داده و نیز نوشته های آنها بیانگر این واقعیت بود که از لحاظ تراکم استعاره ای تقریبــا مــشابه نوشته های اهل زبان است. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق بیانگر این نکته است که امکان  دارد روانی مفاهـیم و توانش استعاری را در برنامه زبان آموزی زبان دوم  قرار داده و آن را بسط و توسعه داد. نهایت اینکه، اطلاعــات بدست آمده همچنین نشان می دهد میان روانی مفاهیم و توانش استعاری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرجامی هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

این مقاله گزارش آزمایشی است که برای مقایسه تاثیر نسبی دو روش تمرین متون روایی توسط فراگیرندگان زبان انگلیسی صورت گرفت: خواندن متن روایی همراه با فعالیت های صرفا کلامی و خواندن متن روایی همراه با فعالیت های کلامی و نیز تولید تصاویر مرتبط با متن. شرکت کنندگان در این آزمایش چهل نفر از دانشجویان گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سمنان بودند که به دو گروه تقسیم شدند. از گروه گواه خواسته شد داستانی را خوانده طرحی کلی از جزییات آن تهیه کنند. از گروه آزمایش خواسته شد علاوه بر این کار تصاویری را که گویای جزییات داستان است بکشند. پس از انجام فعالیتی بی ارتباط با این داستان، از هر دو گروه خواسته شد جزییات داستان را به زبان معمول خودشان باز نویسی کنند. مقایسه تعداد جزییاتی که دو گروه از داستان به یاد آوردند نشان داد که به طور کلی گروه آزمایش به میزان معنا دار عملکرد بهتری از گروه گواه داشته است. وقتی سه ماه و نیم بعد باردیگر از این افراد خواسته شد جزییات داستان را بنویسند، معلوم شد جزییات فراموش شده توسط گروه کنترل به طور معنا دار از گروه آزمایش بیشتر است. براساس نتایج این آزمایش، توجه نظریه پردازان و دست اندرکاران آموزش زبان به تولید تصویر به منزله فعالیتی موثر بر یادگیری زبان خارجی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معرفت حمیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    981
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

تعدادی از زبان شناسان با بررسی و مطالعه زبان انگلیسی به این نتیجه رسیده اند که ساختار نحوی جملات بستگی به معنای افعال آن دارد. به عنوان مثال اقمار داخلی بعضی از افعال در زبان انگلیسی می توانند در دو ساختار prepositional و double object به کار روند و بعض دیگر فقط به صورت  prepositional به کار می روند. طبق ادعای زبان شناسان ملاک تعیین کننده برای اینکه کدام فعل در هر دو ساختار و کدام فعل فقط در یکی از این دو ساختار به کار می رود ویژگیهای معنایی این افعال می باشد. تحقیق حاضر این یافته زبان شناسی را از نقطه نظر یادگیری بررسی کرده است. سئوال اصلی این تحقیق این است که تا چه اندازه دانش فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم از ویژگی های معنایی فعل تعیین کننده دانش آنان از کاربرد نحوی این افعال می باشد. نتایج حاصله نشان داد که اگر چه فراگیران زبان انگلیسی از ویژگی های معنایی افعال آگاه هستند ولی از ساختاری که این افعال در آن بکار میروند آگاهی ندارند. در پایان این مقاله یافته های آن در چارچوب تئوری های یادگیری زبان دوم مورد بحث قرار می گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    39-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در سال های اخیر، تحلیل گران کلام بطور چشمگیری به مطالعه حیطه های مختلف زبان شناسی کاربردی در ارتباط با گفتمان علاقه نشان داده اند. نمونه بارز این فعالیت ها، زمینه مصاحبه امتحان شفاهی می باشد. تاکنون، نقش جنسیت در تحقیقات آزمون های گفتاری کمتر مورد توجه بوده است. در مصاحبات شفاهی، مانند مورد IELTS ، این امکان که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تاثیری بر ماهیت مصاحبه و گفتمان حاصل از مصاحبه داشته باشد، وجود دارد. این امر ممکن است موجب تغییر در نتیجه مصاحبه شود. تحقیق اخیر در مورد مصاحبات شفاهی زبان منجر به نتایج متناقض با تحقیقات گذشته بوده است. O'Loughlin (2002) با توجه به سه متغیر کلامی: قطع، هم پوشانی و پاسخ های کمینه ای مطالعاتی را در خصوص گفتمان حاصل از مصاحبه شفاهی (IELTS) انجام داد و به این نتیجه رسید که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تاثیر چشمگیری بر گفتمان مصاحبه شفاهی IELTS در داده های وی نداشته است. در این مطالعه تاثیر جنسیت بر گفتمان حاصل از مصاحبه شفاهی امتحان IELTS مورد بررسی قرار گرفته است. در مجموع 83 نفر از دانشجویان FCE موسسه سیمین در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان در مطالعه تحقیقاتی اخیر، بر اساس نمرات حاصل از TOEFL به سه گروه مهارتی پیشرفته، متوسط و مبتدی تقسیم بندی شدند. 30 نفر از آنها (15 نفر زن و 15 نفر مرد) از ابتدای لیست نمرات به عنوان گروه اصلی شناخته شدند که در مطالعه اصلی، شرکت کردند. گروه بعدی مشتمل بر 30 نفر (15 نفر زن و 15 نفر مرد) می باشد که به عنوان گروه آزمایشی شناخته شده و در فرآیند استانداردسازی و اعتبار دهی تست شفاهی ساخته شده توسط محقق شرکت کردند. بقیه شرکت کنندگان (گروه مبتدی) از مطالعه حذف گردیدند. مجموع داده های گروه اصلی این مطالعه، مشتمل بر مصاحبات ضبط شده 15 نفر شرکت کننده زن و 15 نفر شرکت کننده مرد می باشد که در یک مصاحبه آزمایشی IELTS شرکت کردند. مصاحبه مذکور در دو مرحله جداگانه، مصاحبه با خانم ها و مصاحبه با آقایان، انجام گردید و در مجموع به 60 مصاحبه منتهی شد. سپس با در نظر گرفتن 5 متغیر وابسته به جنسیت مشتمل بر، قطع، هم پوشانی، پاسخ های کمینه ای، زمان صحبت و موضوع از حالت گفتاری به نوشتاری تبدیل شده و تجزیه و تحلیل گردید. به منظور یافتن نتایج آماری از تست Chi-Square استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل کلام و ارقام حاصل از محاسبات آماری Chi-Square نشان داده اند که جنسیت مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تأثیر چشمگیری بر گفتمان حاصل از امتحان شفاهی IELTS نداشت. شایان ذکر است که نتایج این مطالعه تحقیقاتی همسو با یافته های O'Loughlin (2002) و متناقض با یافته های (Zimmerman and West (1975 و (Coates (1986،1993،1996 می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TALEBINEZHAD M.R. | HASHEMIAN M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2006
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Conceptual fluency (CF) and metaphorical competence (MC) have interested many L2 researchers. Leading the front is Danesi (1992, 1995, 2003) who contends that metaphorical language cannot afford to be ignored by L2 curricula anymore. His push is to instill in L2 learners a more functional communicative competence. This article reports on a study to scrutinize the development of CF and MC in Persian students of English. First, a group of language students (95 freshmen, 92 sophomores, 139 juniors, and 90 seniors) were tested to see whether they were conceptually and metaphorically competent, and the results showed they were almost bereft of such a competence, and the analysis of their writings uncovered low metaphorical density. The findings corroborated Danesi’s (1992) claim: L2 learners do not necessarily develop CF and MC after several years of study. Then, the juniors partook in the study in which they were exposed to the metaphorical language of English. The posttest results were indicative that they had developed their CF and MC, and their written discourse was almost as metaphorically dense as that of natives. The data implied it is possible to develop CF and MC in a classroom. Finally, the data indicated that there is a relationship between CF and MC.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    101-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1775
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه اضطراب در کلاسهای زبان انگلیسی و عزت نفس فراگیران زبان در راتباط با جنسیت و سطح تحصیلی بود. صد و بیست و سه دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زبان انگلیسی دانشگاه شیراز در این تحقیق شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها، دو پرسش نامه مورد استفاده قرار گرفت: مقیاس اضطراب در کلاس زبان خارجی (هورویتز، هورویتز و کوپ، 1986) و مقیاس عزت نفس رزنبرگ (رزنبرگ، 1965). جهت تعیین رابطه بین اضطراب و عزت نفس برای دختران و پسران در هر سال تحصیلی و هم چنین هر گروه از تحلیل همبستگی استفاده شد. هم چنین به منظور تعیین معنادار بودن تفاوت دختران و پسران در پاسخگویی به پرسش نامه های اضطراب و عزت نفس، تحلیل واریانس دو سویه مورد استفاده قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که رابطه بین اضطراب و عزت نفس، برای گروه دختران در کل و در هر سال تحصیلی، منفی و معنادار است. این رابطه برای گروه پسران، در کل، نیز معنادار و منفی است ولی مقطع تحصیلی اثر معناداری ندارد. هم چنین، یافته ها نشان داد که رابطه بین اضطراب و عزّت نفس برای گروه دختران در مقایسه با گروه پسران، قوی تر است. در بین سه سطح مورد بررسی، قوی ترین رابطه در بین فراگیران دختر سال سوم مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1775

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button