مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر ارتقا کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: تعیین عوامل موثر بر ارتقای کیفیت آموزش بالینی در پرستاری و مامایی نیازمند شناسایی فاکتورهایی است که باعث بهبود نتایج آموزش بالینی می گردد که در این میان همامنگ کردن دروس نظری و بالینی در رشته مامایی و پرستاری به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در ارتقا کیفیت آموزش بالینی پرستاری و مامایی شناسایی شده است. مساله شکاف بین آموزش نظری و بالینی پرستاری و مامایی از ریشه های عمیقی برخوردار است و همیشه نگرانی هایی را ایجاد کرده است. بنابراین در جهت کاهش دادن و از بین بردن این شکاف بررسی حاضر با هدف تعیین عوامل موثر در ارتقا کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت تا شاید به این طریق بتوان این عوامل را شناسایی کرده و در جهت بهبود کیفیت آموزش بالینی و از بین بردن فاصله بین دروس تئوری و عملی اقدام نمود.روش و ابزار: در این مطالعه توصیفی از پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش جهت نظر سنجی استفاده شد. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیکو بخش دوم شامل سوالاتی در ارتباط با عوامل موثر در از بین بردن فاصله بین دروس تئوری و عملی در جهت بهبود کیفیت آموزش بالینی بود. فرم دوم از 4 بخش اصلی ساخته شده بود که شامل عوامل مربوط به فراده، عوامل مربوط به فراگیر، عوامل مربوط به محیط آموزشی و عوامل مربوط به ارزشیابی بود. برای تعیین درجه اهمیت عوامل موثر در بهبود کیفیت آموزش بالینی از مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده گردید و نمونه پژوهش کاملا منطبق بر جامعه پژوهش انتخاب شد.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که فاکتور مربوط به فراگیر به عنوان مهمترین عامل موثر در ارتقای کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان این رشته بود که بعد از آن فاکتورهای مربوط به فراده، محیط آموزش بالینی و ارزشیابی به ترتیب از درجه های بعدی اهمیت برخوردار بودند. در بعد عوامل مربوط به فراگیر “مشخص بودن وظایف حرفه ای دانشجو در محیط بالینی“، در بعد عوامل مربوط به فراده “بر قراری ارتباط مناسب مدرس با دانشجو“، در بعد محیط آموزش بالینی، “امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی در محیط های بالینی“ و در بعد ارزشیابی “ارزشیابی بالینی دانشجویان در پایان دوره کارآموزی“ از فاکتورهای موثر در ارتقای کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان بود.نتیجه گیری: آگاهی از عواملی که در ارتقا کیفیت آموزش بالینی تاثیر دارد به مدیران و برنامه ریزان آموزشی کمک خواهد کرد تا با برخورد اصولی در جهت رفع اشکالات موجود اقدام نمایند و به این ترتیب شرایط آموزش بالینی موثرتری برای دانشجویان فراهم گردیده و در نهایت منجر به بالاتر رفتن کیفیت آموزش می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده دیبازری، زهره، و تاروردی، مرضیه. (1384). بررسی عوامل موثر بر ارتقا کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/445943/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده دیبازری زهره، تاروردی مرضیه. بررسی عوامل موثر بر ارتقا کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/445943/fa

    IEEE: کپی

    زهره علی زاده دیبازری، و مرضیه تاروردی، “بررسی عوامل موثر بر ارتقا کیفیت آموزش بالینی مامایی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445943/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button