Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

736
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیا قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آگاهی و مهارت کامل در انجام عملیات احیا برای کلیه پرسنل پزشکی ضروری و در ارتباط با میزان زنده ماندن بعد از احیا قلبی ریوی و کیفیت بهتر زندگی برای نجات یافتگان است.این مطالعه تاثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیا قلبی ریوی پزشکان و پرستاران را مورد ارزیابی قرار داده است.روش و ابزار: در این مطالعه مداخله ای قبل و بعد 230 نفر 115) پزشک عمومی و 115 پرستار) شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرکز مهارتهای بالینی مورد بررسی قرار گرفتند. آگاهی این افراد توسط پرسشنامه ای که حاوی 20 سوال در زمینه اقدامات اولیه احیا (برای گروه پرستاری و پزشکی) و 10 سوال در زمینه اقدامات پیشرفته احیا (برای گروه پزشکی) بود مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس یک دوره کلاس تئوری و عملی اقدامات اولیه و پیشرفته احیا با استفاده از اسلاید و ویدئو پروژکتور و مانکن های استاندارد برگزار شد. در پایان دوره نیز آگاهی شرکت کنندگان مورد سنجش مجدد قرار گرفت. داده های حاصله توسط نرم افزار SPSS و آزمون آماری ANOVA تحلیل شد.نتایج: میانگین نمره آگاهی پرستاران در زمینه اقدامات اولیه احیا قلبی ریوی قبل از مداخله ±7/062/62 و بعد از مداخله 83/2±44/12 بود .(P=0.0001) میانگین نمره آگاهی پزشکان در زمینه اقدامات اولیه احیای قلبی ریوی قبل از مداخله2/73±9/84  و بعد از مداخله 54/2±67/12بود.(P<0.001)  میانگین نمره آگاهی پزشکان در زمینه اقدامات پیشرفته احیا قلبی ریوی قبل از مداخله 2±69/2 و بعد از مداخله 2±26/4 بود .(P<0.001) ارتباط معنی داری بین مدت زمان فارغ التحصیلی و نمره آگاهی افراد مشاهده شد.(P<0.01)  نتیجه گیری: میزان  آگاهی واحدهای مورد پژوهش قبل از آموزش بسیار پایین بوده و بعد از آموزش افزایش قابل توجهی یافته است، این مطلب لزوم برگزاری کلاس های تئوری و عملی احیا را تایید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوش رنگ، حسین، حیدرزاده، آبتین، و اسدی لویه، عطااله. (1384). بررسی تاثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیا قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447513/fa

    Vancouver: کپی

    خوش رنگ حسین، حیدرزاده آبتین، اسدی لویه عطااله. بررسی تاثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیا قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447513/fa

    IEEE: کپی

    حسین خوش رنگ، آبتین حیدرزاده، و عطااله اسدی لویه، “بررسی تاثیر آموزش در مرکز مهارتهای بالینی بر آگاهی احیا قلبی ریوی پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1383،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447513/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا