مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان مامایی در خصوص تاثیر دروس مامایی بر کارآیی و مهارت آنها

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش شامل مجموعه تدابیر، تمهیدات، روش ها و راهکارهای هدفمندی است که یادگیری را تسهیل می کند. در فرآیند آموزش و یاددهی و یادگیری سه عامل مهم دست اندرکار هستند که عبارتند از: مدرس، فراگیر و مواد و محتوای درسی. تغییرات علم و تکنولوژی در جهان امروز آنقدر شتابان و پرحجم است که بعضی افراد معتقدند که دانش هر فرد حداکثر تا 5 سال عمر و کارآمدی دارد. بنابراین چنانچه آموزش واقع بینانه و به درستی هدف گذاری، برنامه ریزی و هدایت نشود، بی تردید بر مشکلات جامعه می افزاید و نیرو و استعداد نسل آینده را تباه می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین تاثیر دروس رشته مامایی بر کارایی فارغ التحصیلان از دیدگاه فارغ التحصیلان این رشته صورت گرفته است.روش و ابزار: تحقیق حاضر توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است، به این ترتیب که 120 پرسشنامه بین فارغ التحصیلان مامایی شاغل بصورت تصادفی آسان توزیع گردید. پرسشنامه شامل 5 بخش بود. در نهایت 100 پرسشنامه جمع آوری شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که 6.5% از فارغ التحصیلان تاثیر دروس عمومی را بر میزان کارایی خود زیاد می دانستند و 29% تاثیر این دروس را خیلی کم می دانستند. در خصوص تاثیر دروس پایه، 55.5% درس فیزیولوژی، 53.5% درس آناتومی و 40% درس بیوشیمی را بیشتر موثر می دانستند. در مورد دروس اصلی 79.5% درس خدمات بهداشتی، 56.5% درس داروشناسی عمومی، 57.5% درس داروشناسی اختصاصی، 73.5% اصول و فنون و 51.5% زبان تخصصی را بیش از سایر دروس اصلی خود در محیط کار خود موثر می دانستند. از میان دروس تخصصی، نمونه ها به ترتیب تاثیر درس بارداری و زایمان، تنظیم خانواده، رادیولوژی، آزمایشات کاربردی، نوزادان و تغذیه درمانی را در محیط کار بیش از سایر دروس می دانستند. در زمینه تاثیر کارورزی، بارداری زایمان، تنظیم خانواده و بیماری های زنان را موثرتر از سایر کارورزی ها می دانستند. (به ترتیب 92%، 89%، 88%) 66% از فارغ التحصیلان از نحوه برگزاری کارآموزی ها و 69% از نحوه برگزاری کارورزی ها رضایت داشتند.نتیجه گیری: به نظر می رسد که مواد درسی باید به طور مداوم مورد تجدیدنظر قرار گرفته و بواسطه شرایط در حال تغییر ممکن است تغییرات در برنامه نیز ضروری باشد. علاوه بر آن بازسازی و نوسازی دانش و اطلاعات معلمین و فارغ التحصیلان باید جزء وظایف مهم مدیریت آموزشی به حساب آمده و در خصوص آموزش نیروی انسانی توجه و اهتمام ورزیده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجار، شهناز، عابدی، پروین، و خفنری، نادیه. (1384). بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان مامایی در خصوص تاثیر دروس مامایی بر کارآیی و مهارت آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/448005/fa

    Vancouver: کپی

    نجار شهناز، عابدی پروین، خفنری نادیه. بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان مامایی در خصوص تاثیر دروس مامایی بر کارآیی و مهارت آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/448005/fa

    IEEE: کپی

    شهناز نجار، پروین عابدی، و نادیه خفنری، “بررسی دیدگاه فارغ التحصیلان مامایی در خصوص تاثیر دروس مامایی بر کارآیی و مهارت آنها،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/448005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button