مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,123
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

815
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 137

چکیده

 سابقه و هدف: انتقال از دوره متوسطه به دانشگاه برای بیشتر افراد رخدادی تنش زا محسوب می شود و لازم است دانشجویان مهارت های مختلفی برای سازگاری با آن داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مدیریت تنیدگی, خودآگاهی و ارتباط موثر بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول است.مواد و روش ها: روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با گروه شاهد بود. از بین دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد ارومیه, 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه 25 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد) قرار گرفتند و سپس سه نوع آموزش با محتوای مدیریت تنیدگی, خودآگاهی و ارتباط موثر, طی 6 جلسه یک و نیم ساعته ارائه گردید و نمره پرسشنامه سلامت عمومی قبل و بعد از آموزش با هم مقایسه گردید.یافته ها: تفاوت بین تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه های آزمایش و شاهد, در تمام مولفه های سلامت عمومی به نفع گروه آزمایش معنی دار بود (P<0.05). در گروه های آموزش مدیریت تنیدگی و خودآگاهی, مولفه اضطراب و بی خوابی و در گروه برقراری ارتباط موثر, مولفه نشانه های بدنی در قیاس با سایر مولفه ها بیشتر بهبود یافته بود. بررسی نتایج حاصل از مقایسه دو به دو میانگین ها نشان داد آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر در تمام مولفه های سلامت عمومی و نمره کلی آموزش, اثربخش بود که در قیاس با سایر مهارت ها, تغییر و بهبود بیشتری را به دنبال داشت.استنتاج: مجموع یافته ها حاکی از تاثیر مثبت آموزش ها بر بهبود سلامت عمومی بود. لذا پیشنهاد می شود این نوع آموزش ها, خصوصا آموزش مهارت های ارتباطی, به عنوان بخشی از برنامه های بهداشت روانی دانشگاه ها قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میکاییلی منیع، فرزانه، احمدی خویی، شاهپور، و زارع، حسین. (1390). بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 21(85)، 127-137. SID. https://sid.ir/paper/44886/fa

    Vancouver: کپی

    میکاییلی منیع فرزانه، احمدی خویی شاهپور، زارع حسین. بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1390؛21(85):127-137. Available from: https://sid.ir/paper/44886/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه میکاییلی منیع، شاهپور احمدی خویی، و حسین زارع، “بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 21، no. 85، pp. 127–137، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44886/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا