Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: تعیین عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی و نحوه ارتقا آنان به مقاطع بالاتر و همچنین رتبه بندی تحصیلی آنان از جمله مسایلی است که مورد توجه دانشجویان و دانشگاهیان است. هدف از این مطالعه ارایه روشی برای تعیین مهمترین عوامل آموزشی تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی زاهدان و نحوه ارتقا آنان می باشد.روش و ابزار: در این مطالعه مقطعی 99 نفر از شرکت کنندگان در امتحانات پیش کارورزی شهریور و اسفند 1380 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انتخاب و میانگین های مقاطع علوم پایه، پیش کارورزی و بالینی و نمرات امتحانات جامع علوم پایه و پیش کارورزی آنان در سال 1381 جمع آوری شده است. سپس به منظور تعیین عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان از روش تجزیه و تحلیل عاملی استفاده شد. با استفاده از این روش فاکتورهایی که ترکیبی از متغیرهای مورد بررسی می باشند، محاسبه می شوند. سپس با استفاده از ضرایب استاندارد شده فاکتورهای فوق کلیه دانشجویان رتبه بندی شده و رتبه بندی حاصل از این روش با رتبه بندی حاصل از میانگین مقطع بالینی و نمره امتحان جامع پیش کارورزی مقایسه گردید.نتایج: با استفاده از این روش تنها یک فاکتور به دست آمد که با تغیرهای مورد بررسی همبستگی بسیار خوبی داشت. با استفاده از این فاکتور می توان 9/70% تغییرات کلی را تبیین کرد. رتبه بندی دانشجویان با استفاده از فاکتور مورد بررسی بسیار متفاوت از رتبه بندی با استفاده از میانگین بالینی و امتحان پیش کارورزی بوده اما روش استفاده از میانگین مقطع بالینی به رتبه بندی حاصل از فاکتور موردنظر نزدیکتر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به استفاده از کلیه عوامل آموزشی موجود در این روش و همینطور نتایج واقعی تر تجزیه و تحلیل عاملی، پیشنهاد می شود که برای بررسی وضعیت تحصیلی و رتبه بندی دانشجویان و همینطور ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی و وضعیت بهداشتی و درمانی استان ها از روش تجزیه و تحلیل عاملی استفاده شود تا وضعیت واقعی موارد مورد ارزیابی مشخص شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودباری، مسعود، و شیبک، عباس. (1384). بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/450646/fa

    Vancouver: کپی

    رودباری مسعود، شیبک عباس. بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/450646/fa

    IEEE: کپی

    مسعود رودباری، و عباس شیبک، “بررسی عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450646/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا