Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

653
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان در مورد تروما

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 73

چکیده

 مقدمه و هدف: مرگ ناشی از حوادث اولین علت مرگ در افراد زیر چهل سال می باشد. با توجه به اینکه داشتن اطلاعات اولیه از امدادها می تواند کمک زیادی به حفظ جان مصدومین نماید بر آن شدیم تا اثر آموزش بر آگاهی دانش آموزان مقاطع دبیرستان از تروما را بررسی نماییم.روش کار: برای این مطالعه نیمه تجربی (قبل و بعد) تعداد 420 دانش آموز از چهار دبیرستان از جنوب شرق تهران انتخاب شدند. پرسشنامه (معتبر شده) حاوی سوالاتی در زمینه تعریف تروما, اقدامات اولیه ضربه به سر و ستون فقرات, خونریزی ها, شکستگی ها و سوختگی ها تهیه و قبل و پس از آموزش توسط دانش آموزان تکمیل گردید. رابطه سطح آگاهی قبل و پس از آموزش و سطح تغییر آگاهی با سن, جنس, رشته تحصیلی, دانش آموزش قبلی, تحصیلات و شغل مادر و پدر و بعد خانوار به وسیله آزمون های t-test,paired t-test  و همبستگی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین امتیاز قبل و پس از آموزش به ترتیب 3.99±9.57 و 3.39±20.1 و میانگین تفاوت امتیاز قبل و پس از آموزش 4.5±10.25 نمره بود (p=0.0001). میانگین اختلاف امتیاز در پسران 11.74 نمره و در دختران 8.19 نمره بود(p=0.0001) . افزایش آگاهی با سطح تحصیلات مادر رابطه معنی دار داشت(p>0.03) . بین بعد خانوار و میانگین تفاوت آگاهی همبستگی منفی یافت شد. سابقه آموزش در مورد امداد, سن, رشته تحصیلی, شغل والدین و تحصیلات پدر با اثر آموزش رابطه معنی داری نداشت.بحث و نتیجه گیری: آموزش بر افزایش آگاهی دانش آموزان موثر است. با توجه به اینکه آموزش های قبلی تاثیر دراز مدتی نداشته, تکرار آموزشهای کاربردی در مورد حوادث و تروما با در نظر گرفتن انواع ویژه سنی آنها الزامی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلدی، ناهید، شیخانی، اکبر، طالبی، حسین، رمضانی، مظهر، و آرش، امیر. (1385). تاثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان در مورد تروما. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 13(2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی))، 73-73. SID. https://sid.ir/paper/451517/fa

    Vancouver: کپی

    خلدی ناهید، شیخانی اکبر، طالبی حسین، رمضانی مظهر، آرش امیر. تاثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان در مورد تروما. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1385؛13(2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی)):73-73. Available from: https://sid.ir/paper/451517/fa

    IEEE: کپی

    ناهید خلدی، اکبر شیخانی، حسین طالبی، مظهر رمضانی، و امیر آرش، “تاثیر آموزش بر آگاهی دانش آموزان در مورد تروما،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 13، no. 2 (سومین کنگره اپیدمیولوژی)، pp. 73–73، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451517/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا