مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید

صفحات

 صفحه شروع 222 | صفحه پایان 233

چکیده

 سابقه و هدف: تشخیص قطعی مرگ انسان در اکثر مواردکه قلب و مغز در اثر کهولت سن یا حوادث کشنده, به طور کاملا واضح از کارباز می ایستند, چندان مشکل نیست. اما گاهی علی رغم وجود نشانه های مرگ, تشخیص قطعی چندان آسان نیست. مرگ مغزی نمونه بارز این موارد است. لذا این مساله مورد بحث بین فقها و پزشکان است. فواید این بحث در مسایل بسی ار زیادی از جمله اجازه یا عدم اجازه اتانازی بیمار, قطع و پیوند اعضا, جواز دفن, و ... آشکار می شود. هدف ما در این مقاله بررسی و مقایسه نظرات پزشکان و فقها شیعه در این مساله است.مواد و رو ش ها: در پژوهش مروری جهت جمع آوری اطلاعات علاوه بر مراجعه به منابع اسلامی (قرآن و حدیث) و کتب و مقالات تدوین شده تا سال 92, به پایگاه های مختلف اطلاع رسانی از قبیل: Islamonline, ISI, Hawzeh.net elm.ac.ir, Euthanasia.com, Euthanasia.com, Oxford, Noormags, Blackwell, مراجعه شد و پس ازجمع آوری و تجزیه و اطلاعات مقالات نتیجه گیری شد.یافته ها: دانش پزشکی مرگ مغزی را پایان زندگی انسان تلقی می کند. اما قرآن بدن را مرگ قطعی می داند.استنتاج: اصولا نگاه پزشکی و فقه در این مسوول یکسان و قابل مقایسه نیستند. زیرا پزشک با نگاه به حیات پایدار (مستقر) پیشین بیمار, برگشت به آن را درحالت مرگ مغزی محال می داند, لذا حکم به قطعیت موت می کند. اما فقیه با نگاه به احکام و مسایل پسین (پس از اطمینان از خروج کامل روح از بدن), مرگ مغزی را یقین آور تلقی نمی کند. در نتیجه اجرای احکام فقهی و حقوقی میت را تا حصول یقین به خروج کامل روح ازبدن, جایز نمی داند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افضلی، محمدعلی. (1393). مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 24(113)، 222-233. SID. https://sid.ir/paper/45310/fa

    Vancouver: کپی

    افضلی محمدعلی. مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1393؛24(113):222-233. Available from: https://sid.ir/paper/45310/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی افضلی، “مرگ مغزی از منظر فقه شیعه و طب جدید،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 24، no. 113، pp. 222–233، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45310/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button