مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,054
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه و هدف: کاربرد ابداعی الگو های یاددهی, یادگیری سبب بهبود محسوسی در دستاوردهای آموزشی در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و از جمله دانشجویان پرستاری در دنیا شده است. از جمله این روشهای نوین آموزشی روش یادیگری بر مبنای حل مساله (PBL) و روش یادگیری مبتنی بر شواهد (EBL) می باشد. دو روش PBL فراگیر هسته اصلی است و این روش فراگیر محور است و فراگیران مسوول یادگیری خویش می باشد و احساس مسوولیت به آنچه باید یاد بگیرند دارند که یادگیری را طولانی مدت می کند. هدف EBL ایجاد تغییرات بینشی عمیق در آموزش از طریق ارایه الگوهای نوین یاددهی و یادگیری است به صورتی که فراگیران به سهولت یادگیری را تجربه کنند و از طریق تحرک انگیزه درونی جهت یادگیری, مطالعه عمیق صورت گیرد.مرور مطالعات: این روشهای آموزشی تاکنون بر روی دانشجویان پیاده شده است و محققین برای اجرای این روشها, گروه رابطین بهداشت را در نظر گرفتند. رابطین افراد داوطلبی هستند که از میان مردم انتخاب شده و در مورد مسایل بهداشتی آموزش می بینند, 60 نفر از رابطین فعال مشهد به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند که به دو گروه مساوی تقسیم شدند و هر گروه با یکی از روشهای آموزشی PBL, EBL در مورد بیماری تالاسمی آموزش دیدند. تعداد جلسات آموزشی در هر دو روش 3 جلسه می باشد. در ابتدای جلسه اول با استفاده از پرسشنامه شماره 1 میزان آگاهی رابطین در مورد بیماری تالاسمی سنجیده شد. جلسه دوم جهت رفع اشکال و نکات مبهم در ارتباط با موضوع به صورت غیررسمی برگزار گردید.جلسه سوم نیز جهت پاسخ به سوالات و فرضیات مطرح شده در جلسه اول و سنجش میزان یادگیری آنها برگزار گردید, که در این جلسه از پرسشنامه شماره 2 میزان آگاهی رابطین از بیماری تالاسمی و نظر آنها در مورد روش آموزشی اجرا شده بررسی شد.نتایج: در این بررسی آگاهی رابطین در ارتباط با بیماری تالاسمی در قبل و بعد از برگزاری جلسات آموزشی سنجیده شد و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک به شرح زیر از نظر آماری معنی دار بود.میزان آگاهی رابطین قبل از برگزاری جلسات آموزشی در مورد بیماری تالاسمی, میزان آگاهی رابطین قبل از برگزاری جلسات آموزشی به روش PBL, میزان آگاهی رابطین از برگزاری جلسات آموزشی به روش EBL, مقایسه بین تاثیر روش آموزشی PBL, EBL بر آگاهی رابطین.بحث: بکارگیری روشهای آموزشی مشارکتی, برای آموزش دانشجویان و گروههایی مانند رابطین, باعث درگیر کردن بیشتر آنها با موضوعات آموزشی شده و زمینه خودآموزی برای آنها را در سایر موضوعاتی که با آنها مراجعه می شوند فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدیان، محمد، عباس پور، فاطمه، و کفش کنان، الهام. (1382). بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 69-69. SID. https://sid.ir/paper/453634/fa

    Vancouver: کپی

    واحدیان محمد، عباس پور فاطمه، کفش کنان الهام. بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):69-69. Available from: https://sid.ir/paper/453634/fa

    IEEE: کپی

    محمد واحدیان، فاطمه عباس پور، و الهام کفش کنان، “بررسی میزان تاثیر دو روش نوین آموزشی (EBL و PBL) بر آگاهی رابطین بهداشت در مورد بیماری تالاسمی در مرکز بهداشت درمانی گلشهر مشهد در سال 1382،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 69–69، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button