مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی روش تدریس در میزان به کارگیری مهارتهای طرح سوال در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: آنچه مسلم است فارغ التحصیلان بسیاری از مراکز که جذب محیطهای دانشگاهی می گردند دوره های خاص تدریس را نمی گذرانند بنابراین هر چند از نظر علمی در رشته تخصصی خود مهارت داشته باشند ولیکن در امر تدریس که فن خاص خود را می طلبد تجربه و آشنایی ندارند لذا ضرورت گذراندن کارگاههای روش تدریس ترجیحا در ابتدا ورود یک عضو هیات علمی امری است اجتناب ناپذیر یکی از جمله رایجترین روشهای ارزشیابی دانشجویان برگزاری امتحان است و یک نوع از انواع امتحانات طرح سوالات چهار گزینه ای می باشد و این نیاز به یادگیری و آموزش این مهارت دارد یکی از اموری که در کارگاههای روش تدریس با آن اهتمام می ورزند آموزش طرح استاندارد سوال است با توجه به اهمیت طرح سوال و ارزشیابی سوال کارگاههای روش تدریس یکی از دوره هایی است که به اساتید کمک می نماید تا با استفاده از ضریب دشواری و تمیز و همچنین استفاده از شاخص هایی چون میانگین نمرات کلاسی و انحراف معیار به طرح استاندارد سوال بپردازند.روش و ابزار: در این تحقیق از مطالعه عرضی یا مقطعی استفاده گردیده آزمودنی ها 25 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک که کارگاه روش تدریس را گذرانده اند و آن دسته که به روش تصادفی انتخاب شدند. آخرین آزمونی که اساتید فوق از دانشجویان بعمل آورند انتخاب گردید. سپس سوالات امتحانی فوق بوسیله شاخصهای دشواری و تمیز و همینطور میانگین نمرات و انحراف معیار احتساب گردید.نتایج: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که اساتیدی که این کارگاه را گذرانده اند از لحاظ طرح سوال سخت و دشوار، متوسط و آسان هیچ تفاوتی با اساتیدی که دوره را نگذرانده اند ندارند. در رابطه با فرض دوم تحقیق یافته ها نشان می دهد مدرسین این دو گروه یعنی گروه آموزش دیده و گروه آموزش ندیده از لحاظ سوالاتی که ضریب تمیز صفر دارند. هیچ تفاوتی با هم ندارند یعنی سوالات خنثی که بین دانشجویان ممتاز و ضعیف تفاوتی قایل نمی گردد در هر دو گروه یکسان است.نتیجه گیری: آنچه که محقق در پی این پژوهش به آن دست یافت این است که با توجه به یافته های حاصل از این داده ها گروه اساتیدی که کارگاه روش تدریس و طرح سوال را گذرانده اند نسبت به طرح سوالاتی که از لحاظ ساختاری کمتر اشکال دارند و منطبق بر اصول طرح سوالات چهار گزینه ای می باشد مهارت کمتری دارند. چرا که بین اساتیدی که کارگاه روش تدریس را گذرانده اند در خصوص کسب سوالاتی که ضریب تمیز منفی دارند تفاوت معنی داری با اساتیدی که این کارگاه را نگذرانده وجود دارد با توجه به شواهد می توان گفت که میانگین نمرات کلاسی اساتیدی که کارگاه روش تدریس گذرانده اند با میانگین نمرات کلاسی بقیه اساتید تفاوتی ندارد بدین معنا که دانشجویان این مدرسین از لحاظ قوی بودن و یا ضعیف بودن در درس مربوط یکسان می باشند. همچنین می توان نتیجه گرفت که کلاسهای هر دو گروه مدرسین آموزش دیده و ندیده از لحاظ پراکندگی نوع دانشجو قوی و ضعیف یکسان بوده و اختلاف معنا داری بین ترکیب کلاس درس با توجه به نمرات پایان درس در این دو گروه وجود نداشه است مهارت طرح سوال استاندارد در حال حاضر بعنوان یک مساله قابل بحث آموزشی مطرح است بدیهی است ارایه یک سیستم صحیح ازروش تدریس و ارایه یک گردش درست از یادگیری نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالمی، لادن، و رفیعی، مریم. (1384). بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی روش تدریس در میزان به کارگیری مهارتهای طرح سوال در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/456538/fa

    Vancouver: کپی

    سالمی لادن، رفیعی مریم. بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی روش تدریس در میزان به کارگیری مهارتهای طرح سوال در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/456538/fa

    IEEE: کپی

    لادن سالمی، و مریم رفیعی، “بررسی تاثیر کارگاههای آموزشی روش تدریس در میزان به کارگیری مهارتهای طرح سوال در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی اراک،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button