مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,206
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه با اضطراب و افسردگی در نمونه های بزرگسال و گروه های بالینی رابطه نشان داده است. به نظر می رسد تا این تاریخ رابطه مولفه های عاطفی اضطراب و افسردگی با اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه در کودکان دبستانی بسیار اندک مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه دو اختلال ذکر شده در کودکان دبستانی انجام گرفت. روش: بدین منظور نمونه ای به حجم 1009 نفر (490 دختر و 519 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از نواحی چهارگانه مدارس ابتدایی شیراز, انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که اضطراب- افسردگی در تبیین تغییرات انواع سه گانه فزون کنشی/ نارسایی توجه یعنی نارسایی توجه, فزون کنشی - تکانشگری و ترکیبی سهم قابل ملاحظه ای دارد. این یافته ها همسو با تحقیقات قبلی تفسیر گردید و نشان داد ساز وکار های مشترکی بین مولفه های عاطفی و فزون کنشی/ نارسایی توجه وجود دارد. نتیجه گیری: نارسایی توجه نقش اساسی در اشتراکات دو متغیر دارد و در این راستا شاید بتوان نوعی آمادگی ژنتیکی عمومی برای شکل گیری اختلالات نارسایی توجه و اضطراب- افسردگی را متصور شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدزاده، علی، و نجفی، محمود. (1388). نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی. روان شناسی بالینی، 1(4)، 59-66. SID. https://sid.ir/paper/457133/fa

Vancouver: کپی

محمدزاده علی، نجفی محمود. نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی. روان شناسی بالینی[Internet]. 1388؛1(4):59-66. Available from: https://sid.ir/paper/457133/fa

IEEE: کپی

علی محمدزاده، و محمود نجفی، “نقش اضطراب و افسردگی در تبیین اختلالات نارسایی توجه در کودکان دبستانی،” روان شناسی بالینی، vol. 1، no. 4، pp. 59–66، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/457133/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button