Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

999
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 افراد در یادگیری متفاوت عمل می کنند که این تفاوت ها را می توان بازتاب تنوع سبک های یادگیری انسانها دانست. سبک های یادگیری در یادگیری بهینه و افزایش بازدهی آموزش موثر می باشند. شناخت سبک های یادگیری فراگیران در جهت دهی به فعالیت های تدریس و یادگیری حایز اهمیت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی 86-85 انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات غیر آزمایشی بوده و از روش تحقیق پیمایشی برخوردار گردیده است. ابزار مورد استفاده جهت تعیین سبک های یادگیری دانشجویان پرسشنامه سبک شناسی یادگیری فلدر و سولمان بوده و روایی آن از طریق مقایسه نتایج با تست های همتراز نظیر VARK مطلوب تشخیص داده شده است. میزان پایایی انگاره های مربوط به راهبردهای تدریس-یادگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بین 0.7 تا 0.84 برای بخش های مختلف پرسشنامه محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که از بعد پردازش, بیش از نیمی از دانشجویان (52 درصد) از سبک یادگیری تفکرگرا برخوردارند و 47 درصد آنها از سبک یادگیری فعال بهره می برند. از بعد دریافت مطالب, 86 درصد پاسخگویان حس گرا بوده و حدود 14 درصد از سبک یادگیری شهودی برخوردارند. از بعد درونداد, 79 درصد دانشجویان از سبک یادگیری بصری و 20 درصد آنها از سبک یادگیری شفاهی (کلامی) بهره مند هستند. از بعد درک و فهم, نوعی توازن را می توان در توزیع فراوانی ها شاهد بود. حدود 42 درصد پاسخگویان از سبک یادگیری مرحله گرا و در مقابل, 58 درصد آنها از سبک یادگیری کل گرا برخوردارند. بین استفاده از کتب درسی به عنوان منبع آموزشی و نمرات دانشجویان در سبک یادگیری تفکرگرا در سطح پنج درصد, رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. یافته های تحقیق حاکی از این است که رابطه بین حل تمرین و سبک یادگیری شهودی در سطح پنج درصد مثبت و معنی دار است. رابطه بین رضایت از روش های تدریس با سبک یادگیری فعال در سطح یک درصد مثبت و معنی دار شده است. رضایت از روش های ارزشیابی و کاربردی بودن مطالب به ترتیب با سبک های یادگیری مرحله گرا و کل گرا مثبت و معنی دار شده است. همچنین, رضایت از دسترسی به منابع کتابخانه ای با سبک یادگیری مرحله گرا در سطح یک درصد مثبت و معنی دار شده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که تفاوت معنی داری بین دانشجویان دختر و پسر, دانشجویان مقاطع مختلف و همچنین بین دانشجویان رشته های محتلف کشاورزی از نظر سبک های یادگیری فعال-فکور, حس گرا-شهودی, بصری-شفاهی و مرحله گرا-کل گرا وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرک زاده، علی اصغر، غیاثوندغیاثی، فرشته، شریف زاده، ابوالقاسم، و شریفی، مهرنوش. (1388). بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 40(4)، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/458725/fa

    Vancouver: کپی

    میرک زاده علی اصغر، غیاثوندغیاثی فرشته، شریف زاده ابوالقاسم، شریفی مهرنوش. بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1388؛40(4):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/458725/fa

    IEEE: کپی

    علی اصغر میرک زاده، فرشته غیاثوندغیاثی، ابوالقاسم شریف زاده، و مهرنوش شریفی، “بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 40، no. 4، pp. 79–89، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/458725/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا