مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای انگیزه های ادامه تحصیل دانشجویان پرستاری و مامایی با سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 27

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه و هدف: پیچیدگی و دشواری حرفه نوین پرستاری و مامایی, در این برهه از زمان و آشنایی آنان در زمینه تحولات زیستی اجتماعی, خود عامل و انگیزه ای را می طلبد که ایشان را وادار به ادامه تحصیل نموده و چنان که ادامه تحصیل آنها نیز منجر به کار عملی نشود از نظر پژوهش های علمی بسیار حایز اهمیت بوده و لااقل به دانش اجتماعی آنان می افزاید.روش اجرا: این پژوهش یک بررسی مقطعی بوده که بر روی نمونه 200 نفری شامل: 100 نفر از دانشجویان سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده است, که در دو قسمت تنظیم شده بخش اول شامل 6 سوال در ارتباط با مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم شامل 35 سوال در مورد انگیزه های روانی, اجتماعی, خانوادگی و اقتصادی بوده است. روایی پرسش نامه از طریق اعتبار محتوی (content validity) و پایایی (Reliability) آن از طریق آزمون مجدد (test re test) به دست آمده است.نتایج: نتایج نشان داد که میانگین امتیازات انگیزه های روانی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری و مامایی حدود 3 نمره بیشتر از سایر دانشجویان علوم پزشکی بوده و انحراف معیار آنها نیز کمتر از سایر دانشجویان به دست آمد. آزمون آماری اختلاف معنی داری را با P<0.0001  نشان داد, بنابراین به نظر می رسد معیارهای درون شخصی روانی و میل به رسیدن به حداکثر توانایی و کمال از مهمترین عوامل ادامه تحصیل در رشته های پرستاری و مامایی است. نتایج نشان می دهد با وجود اینکه میانگین انگیزه های اجتماعی, گروه دانشجویان پرستاری و مامایی و سایر دانشجویان علوم پزشکی نزدیک به هم و پراکندگی پاسخهای دانشجویان پرستاری مامایی نسبت به سایر رشته ها نزدیکتر بوده, ولیکن با آزمون آماری اختلاف معنی داری (P=0) بین انگیزه های اجتماعی دانشجویان گروه پرستاری و مامایی و سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی به دست آمد, بنابراین انگیزه های اجتماعی دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به سایر دانشجویان بیشتر است.بحث: یافته های پژوهش نشان داد که اختلاف معنی داری بین انگیزه های اقتصادی گروه پرستاری مامایی و سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی وجود داشت و این انگیزه در گروه سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی بیشتر از دانشجویان پرستاری و مامایی بوده است. یافته های پژوهش نشان داد که واحدهای مورد پژوهش گروه پرستاری و مامایی بیشترین امتیاز را در قسمت های انگیزه روانی و اجتماعی به دست آورده اند, در حالی که سایر دانشجویان وابسته به علوم پزشکی انگیزه های اقتصادی و خانوادگی بیشتری نسبت به دانشجویان مامایی پرستاری داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین السادات، اکرم. (1382). بررسی مقایسه ای انگیزه های ادامه تحصیل دانشجویان پرستاری و مامایی با سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 27-27. SID. https://sid.ir/paper/459756/fa

    Vancouver: کپی

    امین السادات اکرم. بررسی مقایسه ای انگیزه های ادامه تحصیل دانشجویان پرستاری و مامایی با سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):27-27. Available from: https://sid.ir/paper/459756/fa

    IEEE: کپی

    اکرم امین السادات، “بررسی مقایسه ای انگیزه های ادامه تحصیل دانشجویان پرستاری و مامایی با سایر رشته های وابسته به علوم پزشکی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 27–27، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button