مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,306
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

738
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 64

چکیده

نظام ارزشی و حرمت خود, دو مولفه اساسی سلامت روانی و اجتماعی به حساب می آیند. ترجیحات ارزشی گاهی تعیین کننده مسیر زندگی هستند و با اثرگذاری بر سبک تربیت, رفتار و شخصیت فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این پژوهش, فرض بر این است که نوع ترجیح حرمت خود فرزندان را به عنوان یک مولفه مهم سلامت روانی تحت تاثیر قرار می دهد و این تاثیر در مناطق مختلف متفاوت است. حرمت خود از مولفه های بنیادی سلامت روانی است. این مطالعه در پی بررسی رابطه بین ساخت ارزشی خانواده و حرمت خود دانش آموزان پایه دوم و سوم مدارس متوسطه شهر تهران بوده است.بدین منظور 212 نفر آزمودنی پس از نمونه گیری خوشه ای به طور تصادفی از بین دانش آموزان پایه های دوم و سوم دوره متوسطه در رشته ریاضی فیزیک از پنج منطقه جغرافیایی شامل شمال, غرب, مرکز, شرق و جنوب تهران به همراه 212 نفر از والدین آن ها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی حرمت خود دانش آموزان از پرسشنامه «حرمت خود کوپراسمیت» و برای بررسی ترجیحات ارزشی از آزمون «آلپورت – ورنون - لیندزی» استفاده شده است. داده ها علاوه بر توصیف با روش های استنباطی (همبستگی, آنوا و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده که بین برخی از رحجان های ارزشی خانواده ها و حرمت خود دانش آموزان با درجه اطمینان 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد. البته نوع این ترجیحات بر حسب مناطق تغییر می کند. هر چند جهت گیری ارزشی اجتماعی رابطه معنادار معکوس با حرمت خود فرزندان دارد, ولی برخی رحجان های ارزشی تاثیر مستقیم از جانب مادر بر حرمت خود فرزندان دارد.به طور کلی به نظر می رسد تاثیر رحجان های ارزشی متفاوت بر حسب جنسیت, نوع والدین (پدر یا مادر) و منطقه جغرافیایی متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جان بزرگی، مسعود، نوری، ناهید، و مستخدمین حسینی، خیرالنسا. (1385). بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان. دانشور رفتار، 13(19 (ویژه مقالات روان شناسی 7))، 53-64. SID. https://sid.ir/paper/46284/fa

    Vancouver: کپی

    جان بزرگی مسعود، نوری ناهید، مستخدمین حسینی خیرالنسا. بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان. دانشور رفتار[Internet]. 1385؛13(19 (ویژه مقالات روان شناسی 7)):53-64. Available from: https://sid.ir/paper/46284/fa

    IEEE: کپی

    مسعود جان بزرگی، ناهید نوری، و خیرالنسا مستخدمین حسینی، “بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خود دانش آموزان،” دانشور رفتار، vol. 13، no. 19 (ویژه مقالات روان شناسی 7)، pp. 53–64، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا