مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقا خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 474 | صفحه پایان 482

چکیده

 مقدمه: توانمندسازی بیمار به عنوان یک برنامه موثر در راستای تغییر رفتار در مراقبت دیابت به شمار می آید. این مطالعه به بررسی ارزشیابی الگوی توانمندسازی بر ارتقای خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 شهر اصفهان می پردازد.روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار بود که 140 بیمار در دو گروه مداخله و مقایسه پس از انجام پیش آزمون با انجام تخصیص تصادفی وارد شدند. در مرحله پیش آزمون, کلیه اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با سلامت و بیماری از بیماران اخذ گردید. سپس افراد گروه مداخله, در 5 گروه 14 نفری تقسیم شده و در برنامه توانمندسازی با استفاده از استراتژی حل مساله گروهی و حمایت همسالان که بر اساس سازه های مدل طراحی شده بود شرکت نمودند. افراد گروه مقایسه آموزش رایج مرکز را طبق روال قبل ادامه دادند و به صورت جداگانه بدون تماس با گروه مداخله به تکمیل پرسشنامه ها اقدام نمودند. اهداف توانمندسازی در این مطالعه با مفهوم خودکارآمدی و کنترل دیابت با شاخص HbA1C مورد بررسی قرار گرفت. در پیگیری بلافاصله و سه ماه بعد ابزار خودکارآمدی دیابت بررسی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 11.5 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند (0.05<P). تحلیل در گروه مداخله, نشان داد که متغیر خودکارآمدی دیابت از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.001). در گروه مقایسه, این تحلیل معنی دار نبود (P=0.5 و f=1.62). همچنین آزمون t نشان داد که در متغیر خودکارآمدی دیابت در مرحله بلافاصله پس از آموزش بین میانگین های گروه مداخله و گروه مقایسه اختلاف معنی داری وجود دارد (P=0.03, t=3.93) همچنین, در مرحله سه ماه بعد بین میانگین های گروه مداخله و گروه مقایسه اختلاف معنی داری وجود دارد (P<0.001, t=4.21) که این یافته ها موید اثربخشی برنامه توانمندسازی می باشد. همچنین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که متغیر خودکارآمدی پس آزمون دوم و HbA1C ارتباط معکوس و معنی داری دارد. به این معنا که با افزایش خودکارآمدی دیابت, میزان HbA1C کاهش می یابد (P<0.001, 0.3-r=).نتیجه گیری: نتایج مطالعه موید این مطلب است که آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی در گروه مداخله با استراتژی های حل مساله گروهی و گروه همسالان دارای اثربخشی در مقایسه با آموزش های رایج دیابت در متغیر خودکارآمدی و کنترل دیابت می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاعی زاده، داوود، طل، آذر، شریفی راد، غلامرضا، مهاجری تهرانی، محمدرضا، و الحانی، فاطمه. (1391). ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقا خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، 11(5 (پیاپی 45))، 474-482. SID. https://sid.ir/paper/467873/fa

    Vancouver: کپی

    شجاعی زاده داوود، طل آذر، شریفی راد غلامرضا، مهاجری تهرانی محمدرضا، الحانی فاطمه. ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقا خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)[Internet]. 1391؛11(5 (پیاپی 45)):474-482. Available from: https://sid.ir/paper/467873/fa

    IEEE: کپی

    داوود شجاعی زاده، آذر طل، غلامرضا شریفی راد، محمدرضا مهاجری تهرانی، و فاطمه الحانی، “ارزشیابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقا خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2،” مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، vol. 11، no. 5 (پیاپی 45)، pp. 474–482، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/467873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button