Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,303
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

550
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مولفه های هویت ملی (دیدگاه دبیران)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 122

چکیده

 این مقاله «میزان تاکید کتاب های درسی ادبیات فارسی بر مولفه های هویت ملی از دیدگاه دبیران درس ادبیات دوره متوسطه» بررسی می کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را همه دبیران ادبیات فارسی دوره متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 90-1389 و کتاب های درسی ادبیات دوره متوسطه, تشکیل می دهد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 109 نفر انتخاب و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سنجش مولفه های هویت ملی از دیدگاه دبیران استفاده شده است. اطلاعات جمع آوری شده با کمک شاخص های آمار توصیفی مانند فراوانی, میانگین, درصد و نمودار و آزمون استنباطی t تک گروهی و t در گروه های مستقل تجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه دبیران, میزان تاکید بر مولفه های هویت ملی در کتاب های ادبیات دوره متوسطه 1.68 از حداکثر 5 و در حد کم ارزیابی شده است. بیشترین میزان تاکید به ترتیب بر مولفه های مذهبی, میراث فرهنگی و ملی سیاسی و کمترین تاکید بر مولفه های خرده فرهنگ ها و جغرافیایی صورت گرفته است. نتایج آزمون t تک گروهی نیز نشان داد تفاوت بین میانگین تمامی مولفه های مورد بررسی با میانگین نظری جامعه در سطح (a=0.01) معنی داری می باشد. فراتر از آن, تفاوت مشاهده شده بین دیدگاه دبیران زن و مرد در خصوص میزان تاکید کتاب های ادبیات بر هویت ملی معنی دار نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معروفی، یحیی، و پناهی توانا، صادق. (1392). کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مولفه های هویت ملی (دیدگاه دبیران). مطالعات ملی، 14(3 (55))، 107-122. SID. https://sid.ir/paper/469899/fa

    Vancouver: کپی

    معروفی یحیی، پناهی توانا صادق. کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مولفه های هویت ملی (دیدگاه دبیران). مطالعات ملی[Internet]. 1392؛14(3 (55)):107-122. Available from: https://sid.ir/paper/469899/fa

    IEEE: کپی

    یحیی معروفی، و صادق پناهی توانا، “کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه و بازنمایی مولفه های هویت ملی (دیدگاه دبیران)،” مطالعات ملی، vol. 14، no. 3 (55)، pp. 107–122، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/469899/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا