مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: هدف این مقاله تبیین رابطه علم و دین, بر اساس آن نوع از ارتباط که علم دینی را معنادار تلقی می کند می باشد. بر این مبنا رویکرد تهذیب و تکمیل علوم, بررسی و نقد شده است. این رویکرد که طرفداران زیادی دارد, اهتمام خاصی به تلفیق عناصر تمدن اسلامی و علوم جدید و غربی دارد.روش: روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل اسنادی می باشد و روش تجزیه و تحلیل داده ها به صورت نقد و تحلیل محتوایی میباشد.یافته ها: این مقاله با ذکر ایراداتی این رویکرد را نا کارآمد می شناسد؛ و سرانجام, رویکرد تاسیسی را پیشنهاد می کند؛ این رویکرد با تکیه بر علم شناسی معاصر, بیان می کند که علم, پدیده ای فرهنگی و انسانی بوده و در فرایند تولید و بقای خود, مبتنی بر پیش فرضهای متافیزیکی است. در واقع؛ بدون زیربنای فلسفی, هویت خود را از دست خواهد داد.نتیجه گیری: تلاشهای زیادی صورت گرفته که هدف آنها اصلاح, ترمیم و بازسازی علوم رایج به واسطه رویکرد تهذیب و تکمیل است. بر اساس این رویکرد, فلسفه و فرهنگ همان گونه که در علم شناسی معاصر به اثبات رسیده, مقوم علم است. علم کنونی حاصل مشاهده محض نیست, بلکه قابلیتهای فکری و نظری دانشمند در فهم و تفسیر مشاهدات, نقش تعیین کننده ای دارد. دانشمند علوم انسانی که ادعای دیندار بودن دارد, باید به جای آنکه نقش تزیینی برای حضور ارزشهای دینی در علم قائل باشد, مضامین متافیزیکی موجود در اندیشه اسلامی را درباره انسان, از دین استنباط و استخراج کرده, در فرایند علم ورزی خود, این مبانی را به کار گرفته, به تولید و تاسیس علم اسلامی بپردازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیرخانی، مهناز، شیرازی، فائزه، و قمی، محسن. (1391). نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 16(50)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/471337/fa

    Vancouver: کپی

    امیرخانی مهناز، شیرازی فائزه، قمی محسن. نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1391؛16(50):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/471337/fa

    IEEE: کپی

    مهناز امیرخانی، فائزه شیرازی، و محسن قمی، “نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود،” مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، vol. 16، no. 50، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button