مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفسیر هایدگر از شماتیزم و خیال در فلسفه استعلایی کانت

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 41

چکیده

 در فلسفه کانت داده های حسی هنگام ورود به فاهمه اندکی از کثرت فاصله گرفته اند اما هنوز آمادگی کامل برای اطلاق و اعمال صورتهای پیشین فاهمه را ندارند. از آنجا که صورتهای پیشین فاهمه عملی شبیه به مفهوم سازی دارند, در واقع, به یک واسطه نیاز است که این داده های حسی را برای اعمال صورتهای پیشین فاهمه مهیا کند. کانت معتقد است این واسطه چیزی نیست جز قوه خیال؛ عمل حاصل از این قوه همان است که اصطلاحا کانت آن را «شماتیزم» (شاکله سازی) میخواند. در حقیقت قوه خیال میکوشد بین دو قوه حس و فاهمه که سنخیت و تجانسی با هم ندارند پیوند و اتصال برقرار کند. بنظر هایدگر در فلسفه کانت همکاری میان حس و فاهمه, یا بعبارت دیگر زمان و مقولات, نسبت به اجزاء آن پسینی نیست بلکه بنحو تام پیشینی است. اصلیترین سوال هستی شناسی از نظر هایدگر این است که چرا اشیاء بجای اینکه نباشند, موجود شده اند؟ شاکله سازی بنحو اصیلی نزد انسان صورت میگیرد و متعلق به ابژه خارجی نیست و این یعنی آنکه هر نوع شناخت از موجودات, مستلزم نوعی پیش شناخت است. از دید هایدگر تخیل, قوه اصلی شناخت است و حس و فاهمه نیز ریشه در تخیل دارند. همچنین تخیل با زمان نیز ارتباط دارد و به این دلیل ریشه و منشا مابعدالطبیعه است؛ یعنی هم منشا عقل نظری به تخیل بازمیگردد و هم ریشه عقل عملی. در نتیجه, میتوان گفت تلاش هایدگر بطور کلی ارتقای مباحث معرفت شناسی کانت به درجه هستی شناسی است. از نظر هایدگر ایده استعلایی به جایگاهی اشاره دارد که شرایط پیشین امکان شناخت را مشخص میکند. هایدگر معتقد است که مفاهیم نمودهای محض هستی شناختی هستند نه صرفا پدیدارهای ذهنی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیاشهابی، پرویز، و کوششی، پریش. (1390). تفسیر هایدگر از شماتیزم و خیال در فلسفه استعلایی کانت. تاریخ فلسفه، 2(4 (پیاپی 4))، 25-41. SID. https://sid.ir/paper/474443/fa

    Vancouver: کپی

    ضیاشهابی پرویز، کوششی پریش. تفسیر هایدگر از شماتیزم و خیال در فلسفه استعلایی کانت. تاریخ فلسفه[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 4)):25-41. Available from: https://sid.ir/paper/474443/fa

    IEEE: کپی

    پرویز ضیاشهابی، و پریش کوششی، “تفسیر هایدگر از شماتیزم و خیال در فلسفه استعلایی کانت،” تاریخ فلسفه، vol. 2، no. 4 (پیاپی 4)، pp. 25–41، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/474443/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button