مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,086
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

363
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل بازنمایی ایدئولوژی در فیلم های سه گانه «اخراجی ها»

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 139

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, شناسایی شیوه ها و راهبردهای متنی شده بازنمایی ایدئولوژی در سه گانه اخراجی هاست تا پاسخ این پرسش را بیابد که چگونه این سه گانه به انتقال ایدئولوژی می پردازند. از این جهت, دغدغه اصلی مقاله پاسخ به این پرسشها است که سه گانه اخراجی ها به عنوان هنر عامه پسند چگونه ایده های طبقه مسلط را بازتاب می دهند؟ چگونه ایدئولوژی آنها را انتقال می دهند؟ و برای بیان آن از چه روش ها و راهبرد هایی استفاده می کنند؟ تحلیل این سه گانه با استفاده از چارچوب نظری متشکل از مفهوم ایدئولوژی در نظریه تحلیل انتقادی گفتمان ون دایک و روش شناسی تحلیل متنی تامپسون صورت گرفته است و نشان می دهد که بیشترین تلاش این سه گانه ایجاد «وحدت ملی» است. البته در اخراجی های 1 و 2, بستری که این مساله در آن به چالش کشیده می شود همانا دوران جنگ است در حالیکه در اخراجی های 3, این بستر به دوران حساس انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 مربوط می شود. نتایج تحلیل حاکی از آن است که فیلم به عنوان یکی از صور نمادین که قابلیت ویژه ای در روایت یک ایدئولوژی دارد, علاوه بر انتقال آن, می تواند به عنوان یکی از اشکال بازتولید قدرت, در جهت بازنمایی مفاهیم خاصی که مقصود سازنده می باشد, عمل کند. همچنین فیلم با سکوت درباره سایر معانی, آنها را به حاشیه رانده و معانی و مفاهیم ایده آل خود را برجسته کرده و از این رو در راستای حفظ اولویت های فرهنگ مسلط حرکت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راودراد، اعظم، و حسینی فر، آیدا. (1392). تحلیل بازنمایی ایدئولوژی در فیلم های سه گانه «اخراجی ها». جهانی رسانه، 8(1 (پیاپی 15))، 114-139. SID. https://sid.ir/paper/474546/fa

    Vancouver: کپی

    راودراد اعظم، حسینی فر آیدا. تحلیل بازنمایی ایدئولوژی در فیلم های سه گانه «اخراجی ها». جهانی رسانه[Internet]. 1392؛8(1 (پیاپی 15)):114-139. Available from: https://sid.ir/paper/474546/fa

    IEEE: کپی

    اعظم راودراد، و آیدا حسینی فر، “تحلیل بازنمایی ایدئولوژی در فیلم های سه گانه «اخراجی ها»،” جهانی رسانه، vol. 8، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 114–139، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/474546/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button