مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ نابهنجار

صفحات

 صفحه شروع 373 | صفحه پایان 382

چکیده

 زمینه و هدف: مرگ یک شخص مهم در زندگی کودک, سخت ترین حادثه ای است که وی می تواند تجربه کند. به منظور درمان علایم متعاقب سوگ روان شناسان و درمانگران از روش های مختلفی سود می برند, از جمله درمان شناختی - رفتاری و هدف از اجرای این پژوهش, نیز بررسی میزان اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان مبتلا به سوگ نابهنجار بود.مواد و روش ها: روش پژوهش, نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد استفاده شده است. نمونه آماری شامل 28 نفر دانش آموز (10 نفر پسر و 10 نفر دختر) دبیرستانی بود که از بین دانش آموزان داغ دیده ای که تجربه فقدان یکی از اعضای خانواده یا عزیزان خود را داشتند و بر اساس ملاک های (Diagnostic and statistical manual of mental disorders) DSM-IR-IV دارای نشانه های سوگ نابهنجار تشخیص داده شدند, به صورت تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (10 نفر) و شاهد (10 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخلات درمانی شناختی - رفتاری قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه سازگاری فردی - اجتماعی کالیفرنیا (CTP یاCalifornia test of adjustment ) استفاده گردید و داده ها با استفاده از روش های آماری Mann-Whitney,Wilcoxon  و آزمون Z و بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: بین عملکرد گروه شاهد و آزمایش در سازگاری کل بعد از مداخله تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.02). همچنین بین عملکرد گروه شاهد و آزمایش در خرده مقیاس سازگاری فردی تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0.01), ولی در خرده مقیاس سازگاری اجتماعی تفاوت معنی داری دیده نشد (P<0.1).نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت که در مجموع, درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان مبتلا به سوگ نابهنجار تاثیر مثبت دارد و می توان از این شیوه درمانی برای کمک به سلامت و بهداشت روانی کودکان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرامرزی، سالار، عسگری، کریم، و تقوی، فاطمه. (1391). تاثیر درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ نابهنجار. تحقیقات علوم رفتاری، 10(5 (پی در پی 26))، 373-382. SID. https://sid.ir/paper/477912/fa

    Vancouver: کپی

    فرامرزی سالار، عسگری کریم، تقوی فاطمه. تاثیر درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ نابهنجار. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1391؛10(5 (پی در پی 26)):373-382. Available from: https://sid.ir/paper/477912/fa

    IEEE: کپی

    سالار فرامرزی، کریم عسگری، و فاطمه تقوی، “تاثیر درمان شناختی - رفتاری بر میزان سازگاری دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به سوگ نابهنجار،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 10، no. 5 (پی در پی 26)، pp. 373–382، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/477912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button