مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«اسلامی سازی دانش» از دیدگاه عطاس و فاروقی (مطالعه تطبیقی)

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: هدف تحقیق حاضر ارزیابی آراء دو تن از اندیشمندان جریان فکری «اسلامی سازی دانش» است. در نیمه دوم قرن بیستم, عطاس در مالزی و فاروقی در آمریکا, طرح کلی اسلامی سازی دانش را مطرح کردند. با وجود تمایز جدی میان آرای این دو, فصل مشترک اندیشه آنها این بود که دانش غرب به خصوص در حوزه علوم انسانی, باید اسلامی شود. بر این اساس, آنها به ارائه الگوهایی از اسلامی سازی این دانش سکولار پرداختند تا بتوانند چالشهای پیش روی تفکر در جهان اسلام را پاسخ دهند. در این مقاله, ابعاد فکری این دو اندیشمند, از چشم انداز هستی شناختی, معرفت شناختی و روش شناختی, ارزیابی شده است.روش: روش مطالعه, اسنادی است که با رجوع به آثار این دو اندیشمند, آرای آنها ارزیابی می گردد.یافته ها: اگر تولید علم و دانش را در مجموعه ای از سلسله مراتب معرفتی درنظر بگیریم, می توان گفت که فاروقی بیشتر بر ابعاد هستی شناسی و عطاس, بیشتر به ابعاد روش شناختی توجه داشته است. هر چند به لحاظ روش شناختی, فاروقی مراحل 12گانه ای را برای رسیدن به علم اسلامی معرفی کرده و عطاس بیشتر بر دانشگاه اسلامی تاکید می کند که در آن ادب, جای تربیت در دانشگاه را بگیرد؛ اما عدم شفافیت در سلسله مراتب معرفت و نیز ضعف روش شناختی دقیق, در آرای هر دو آشکار است. به عبارتی؛ مراحل 12 گانه فاروقی و دانشگاه اسلامی عطاس, فرایندی روش شناختی نیست که بتوان با آن علم اسلامی تولید کرد.نتیجه گیری: توجه به مبانی بنیادین هستی شناسی, معرفت شناسی و روش شناسی علم اسلامی و نیز سلسله مراتب معرفت, از مبانی اساسی جهت نیل به علم اسلامی است. توجه به این نیازهای اساسی در دیدگاه عطاس و فاروقی ابهام دارد و به درستی پرداخته نشده است؛ هر چند مبانی فکری آن ها کمکی جدی به شکل گیری گفتمان اسلامی سازی دانش در جهان اسلام کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهد، سیدسعید، و کلاته ساداتی، احمد. (1391). «اسلامی سازی دانش» از دیدگاه عطاس و فاروقی (مطالعه تطبیقی). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 16(50)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/478126/fa

    Vancouver: کپی

    زاهد سیدسعید، کلاته ساداتی احمد. «اسلامی سازی دانش» از دیدگاه عطاس و فاروقی (مطالعه تطبیقی). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1391؛16(50):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/478126/fa

    IEEE: کپی

    سیدسعید زاهد، و احمد کلاته ساداتی، “«اسلامی سازی دانش» از دیدگاه عطاس و فاروقی (مطالعه تطبیقی)،” مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، vol. 16، no. 50، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/478126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button