مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,513
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد چند معیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 136

چکیده

 مقاله حاضر می کوشد تا چگونگی شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان را بر مبنای نگرشی که ترکیبی از تحلیل های مبتنی بر فرد, سازمان و تا حدی شغل محسوب می شود (با عنوان رویکرد تلفیقی) تشریح کرده, فرایند اجرای آن را در یک بررسی موردی نشان دهد. در رویکرد پیشنهادی, نیازسنجی آموزشی, بر مبنای شایستگی های مورد نیازی که تحقق آرمان (چشم انداز, رسالت) و اهداف راهبردی سازمان را میسر می نمایند, انجام می گیرد. مراد از شایستگی نیز: دانش, توانایی, مهارت, نگرش و انگیزه برای انجام موفقیت آمیز وظایف و فعالیت های سازمان تلقی می شود. روش مورد استفاده در این مطالعه, شامل شناسایی شایستگی های کلیدی کارکنان, ترسیم مدل سلسله مراتبی معیارها و شاخص های نیازسنجی, به کارگیری تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP), ارزیابی و رتبه بندی کارکنان از دیدگاه شاخص های شایستگی و شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان بر مبنای تحلیل فاصله موجود کارکنان با رتبه های برتر در شایستگی هاست. به عبارت دیگر, در ابتدا با دیدگاهی که متاثر از ایده کارت امتیازی متوازن است, مدل شایستگی های عمومی کارکنان سازمان طراحی و اعتباربخشی می شود. در مرحله بعد, ضمن تعیین وزن معیارهای مدل, به ارزیابی قابلیت های موجود کارکنان و رتبه بندی آنان پرداخته شده و در نهایت نیازها و برنامه های آموزشی مرتبط و مورد نیاز توسط فرد ارزیاب شایستگی و نیز با الگوبرداری از افراد سرآمد در شایستگی ها تعیین می شوند. یافته های حاصل از اجرای متدولوژی مورد اشاره در یک بررسی موردی از مدیران میانی شاغل در واحد معاونت فنی/عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی, علاوه بر اینکه سهولت درک و اجرای روش پشنهادی را نشان می دهد, گویای آن است که این روش می تواند به تشخیص دقیق تر نیازهای آموزشی, افزایش اثربخشی آموزشی و افزایش انگیزه مشارکت کارکنان در نیازسنجی و اجرای برنامه های آموزشی کمک کند. همچنین, در این مقاله با به کارگیری تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی, نشان داده شده است که زمینه وسیعی برای کاربرد گسترده سایر فنون تصمیم گیری چند شاخصه در موضوع های ارزیابی و نیازسنجی آموزشی فراهم است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محمدی زنجیرانی، داریوش، اشتیاقیان، ندا، و رازنهان، فیروز. (1391). رویکرد چند معیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان. رویکردهای نوین آموزشی، 7(1 (پیاپی 15))، 107-136. SID. https://sid.ir/paper/479797/fa

Vancouver: کپی

محمدی زنجیرانی داریوش، اشتیاقیان ندا، رازنهان فیروز. رویکرد چند معیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1391؛7(1 (پیاپی 15)):107-136. Available from: https://sid.ir/paper/479797/fa

IEEE: کپی

داریوش محمدی زنجیرانی، ندا اشتیاقیان، و فیروز رازنهان، “رویکرد چند معیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 107–136، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/479797/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button