مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجربه گردشگری و هویت ملی، مورد مطالعه: شهروندان شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 78

چکیده

 هویت ملی افراد بالاترین سطح تعهد به یک جامعه و کشور و در واقع کانون ارزش های ملی هر فرد محسوب می شود. هویت ملی افراد تحت تاثیر تاریخ, فرهنگ, جغرافیا, مذهب و... قرار دارد و بدین جهت لزوم و وجود آن برای ساخت و بقای یک ملت - دولت ضروری است. در دهه های اخیر به دلیل افزایش رفاه عمومی و گسترش فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی امکان ارتباط و سفر در میان افراد بسیار بیشتر از پیش شده است. در این میان سفر و تجربه گردشگری و آشنایی با دیگر کانون های ارزشی ممکن است موجب تضعیف و یا تقویت کانون ارزش های ملی افراد گردد. درنتیجه تحقیق حاضر در پی بررسی تجربه گردشگری و هویت ملی افراد برآمده است. در این مسیر از نظریه اریک کوهن برای پیکربندی چارچوب نظری استفاده شده است. تحقیق حاضر با رویکرد کمی, تکنیک پیمایش و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته در مصاحبه با 378 نفر از شهروندان شهر شیراز از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انجام شده است. اعتبار پرسش نامه تحقیق از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گشت. داده های جمع آوری شده در دو بخش توصیفی و استنباطی ارایه گردید و فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. از میان متغیرهای مورد بررسی متغیرهای سن, سفر خارجی, سفر مذهبی, سطح تحصیلات, وضعیت تاهل, خاطره انگیزبودن سفر, کیفیت سفر, رضایت, تجربه تجربی و تجربه وجودی دارای رابطه معناداری با متغیر وابسته (هویت ملی) بوده اند و متغیرهای سفر داخلی, تجربه تفریحی, جنسیت و قومیت رابطه معناداری با متغیر وابسته (هویت ملی) نداشته اند. نتایج رگرسیون چندمتغیره به شیوه گام به گام نیز حاکی از این بود که شش متغیرتجربه وجودی (15 درصد), خاطره انگیز بودن سفر (5.1 درصد), سفر مذهبی (3.5 درصد), سفر خارجی (1.7 درصد), کیفیت سفر (1.4 درصد) و سن (1.4 درصد) در مجموع 28.7 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق (هویت ملی) را تبیین کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیانی، ملیحه، و هاشمی، سمیه. (1392). تجربه گردشگری و هویت ملی, مورد مطالعه: شهروندان شهر شیراز. مجله جامعه شناسی ایران، 14(2)، 57-78. SID. https://sid.ir/paper/482452/fa

    Vancouver: کپی

    شیانی ملیحه، هاشمی سمیه. تجربه گردشگری و هویت ملی, مورد مطالعه: شهروندان شهر شیراز. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1392؛14(2):57-78. Available from: https://sid.ir/paper/482452/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه شیانی، و سمیه هاشمی، “تجربه گردشگری و هویت ملی, مورد مطالعه: شهروندان شهر شیراز،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 14، no. 2، pp. 57–78، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button