مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی تاثیر تعلیم داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی (عنوان عربی: مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی فهم ما وراء التلقی الدینی لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة)

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 105

کلیدواژه

دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی (کلیدواژه عربی: التلقّی الدینیQ2
طالبات مرحلة الخامس الإبتدائی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:تحقیق حاضر با هدف کلی بررسی تاثیر داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق, شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعه آماری مشتمل بر همه دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است که حجم نمونه آماری 80 نفر انتخاب شد و به دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ابعاد سه گانه فرایافت های دینی در حوزه اعتقادات, احکام و اخلاق بوده است که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 0.81 به دست آمد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات, احکام و اخلاق فرایافت های دینی تفاوت معنادار دارند (P=0.00<0.05) و با اطمینان 95%, تعلیم از راه داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات, اخلاق و احکام تاثیر دارد. در پایان, می توان اذعان داشت که درک فرایافت های دینی در بعدهای اعتقادات, احکام و اخلاق از طریق داستان های قرآنی, در قیاس با شیوه مستقیم و معمول بهتر انجام می شود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است. چکیده عربی:أُجرِی هذا التحقیق لغرض دراسة مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی استیعاب ما وراء المعطیات الدینیة لدی تلامیذ مرحلة الخامس الإبتدائی. انتهج هذا التحقیق اسلوب شبه اختباری مع امتحان سابق وامتحان لاحق. الوسط الإحصائی الذی أُجرِی علیه هذا التحقیق یشمل جمیع تلمیذات الصف الخامس الإبتدائی فی جمیع مدارس مدینة أرومیة فی ایران. کان حجم العینة الإحصائیة 80 طالبة قُسمن عشوائیاً إلی مجموعتین الاختبار والشاهد. وکانت وسیلة الاختبار استمارة استبیان موثّقة ذات ثلاثة أبعاد ما وراء التلقی الدینی فی مجال الاعتقادات, والأحکام, والأخلاق. وجاء ثبات وسیلة الاختبار بألفای کرونباخ فی الحد المطلوب وبنسبة 81% جری تحلیل المعطیات بواسطة برنامج SPSS والإحصاء الاستنباط. تشیر معطیات التحقیق إلی أن معدل درجات ما بعد الاختبار لکلا مجموعتی الاختبار والشاهد فی مجالات الاعتقادات, والأحکام, والأخلاق للتلقی الدینی تتسم بتفاوت ذی دلالة(P=0.00<0.05) وبدرجة وثوق تبلغ 95%, فی أنّ تعلیم القصص القرآنیة له تأثیر ایجابی فی ما وراء التلقی الدینی لتلامیذ المرحلة الخامسة الإبتدائیة فی مجالات الاعتقاد والأحکام والأخلاق. ویتّضح من خلال ذلک أن فهم التلقی الدینی فی الاعتقادات والأحکام والأخلاق عن طریق القصص القرآنیة یتمّ بشکل أفضل بالقیاس مع الأسالیب المباشرة أو العادیة. وفی الختام قدّم التحقیق مقترحات تطبیقیة فی سیاق النتائج المستخلصة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی نژاد، بهاره. (1395). عنوان فارسی: بررسی تاثیر تعلیم داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی (عنوان عربی: مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی فهم ما وراء التلقی الدینی لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة). تربیت اسلامی، 10(22)، 89-105. SID. https://sid.ir/paper/486065/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی نژاد بهاره. عنوان فارسی: بررسی تاثیر تعلیم داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی (عنوان عربی: مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی فهم ما وراء التلقی الدینی لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة). تربیت اسلامی[Internet]. 1395؛10(22):89-105. Available from: https://sid.ir/paper/486065/fa

    IEEE: کپی

    بهاره عزیزی نژاد، “عنوان فارسی: بررسی تاثیر تعلیم داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی (عنوان عربی: مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی فهم ما وراء التلقی الدینی لدی تلامیذ المرحلة الإبتدائیة)،” تربیت اسلامی، vol. 10، no. 22، pp. 89–105، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486065/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button