Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

محمدی محمود

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    107-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    423
  • دانلود: 

    318
چکیده: 

چکیده فارسی:این مقاله بر نقش روحانیان در شکل دادن به مدارس جدید در ایران می پردازد. بیشتر تحلیل هایی که به مطالعه مدارس جدید در ایران پرداخته اند، نقش روحانیان را منفی بازنمایی کرده و یا تاثیر این نیروی اجتماعی را در برپایی مدارس جدید مسکوت یا نادیده انگاشته اند. ادعای این مقاله این است که روحانیان نقش فعالانه ای در شکل گیری مدارس جدید در ایران داشتند. این مقاله با یک رویکرد پدیدارشناسانه و با جمع آوری شواهد و اسناد تاریخی نشان می دهد که مواجهه روحانیان با مدارس جدید منفعلانه نبود. این نیروی اجتماعی، تربیت مدرسه ای را به عنوان یک شیوه جدید تربیتی پذیرفت و نقش فعالانه ای در برپایی و انتشار مدارس جدید داشت. شواهد تاریخی نشان می دهند که روحانیان در تشکیل مدارس جدید نقش تشویقی، حمایتی و مشارکتی داشته اند. این نیروی اجتماعی فعالانه در انتشار تربیت مدرسه ای شرکت داشته و از این دستگاه تربیتی برای گسترش علوم و فنون جدید در میان مسلمانان بهره برده است. چکیده عربی:یتناول هذا البحث دور علماء الدین فی بلورة المدارس الحدیثة فی ایران. معظم التحلیلات التی اهتمت بدراسة ظاهرة المدارس الحدیثة فی ایران أبرزت دوراً سلبیاً لعلماء الدین أو تجاهلت هذا الدور أو لزمت الصمت ازاء تأثیر هذه القوّة الاجتماعیة فی ایجاد المدارس الحدیثة. الفکرة التی یذهب إلیها هذا البحث هی أن علماء الدین کان لهم دور فاعل فی ایجاد المدارس الحدیثة فی ایران. یستخدم هذا البحث اسلوب معرفة الظواهر ویجمع الأدلة والوثائق التاریخیة لیثبت أنّ مواجهة علماء الدین للمدارس الحدیثة لم تتخذ طابعاً انفعالیاً، وانما تقبّلوا التربیة المدرسیة کاسلوب تربوی جدید وکان لهم دور فاعل فی ایجاد هذه المدارس ونشرها. تظهر الشواهد التاریخیة أن علماء الدین کان لهم دور المشجّع والداعم والمشارک فی ایجاد هذه المدارس. کما أن هذه القوّة الاجتماعیة اضطلعت بدور فاعل فی توسیع التربیة المدرسیة والترویج لها، واستفادوا من هذا الجهاز التربوی لنشر العلوم والفنون الجدیدة بین المسلمین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 318 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    67-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    674
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از پدیده های اجتماعی جامعه معاصر ایران در حوزه روابط بین شخصی، پدیده نوظهور معاشرت و دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج است، که به نظر می رسد این پدیده از زمینه و بستر فرهنگی خود خارج شده است. هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی (ماهواره و اینترنت) با دوستی با جنس مخالف دانش آموزان دبیرستانی شهر فریدون کنار است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با بهره گیری از پرسشنامه خوداجرای محقق ساخته با تکیه بر نظریه جهانی شدن گیدنز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق همه 1271 دانش آموزان دبیرستان های شهر فریدون کنار می باشند. در این تحقیق سیصد نفر نمونه بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش نوع و میزان استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی (ماهواره و اینترنت)، دوستی با جنس مخالف در دانش آموزان افزایش می یابد. نوع استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی (ماهواره و اینترنت) بر دوستی با جنس مخالف موثر بود، به طوری که استفاده سرگرم کننده از ماهواره و اینترنت با دوستی با جنس مخالف رابطه معنادار دارد، این در حالی است که استفاده آموزشی و اطلاعاتی از این فناوری های جدید بر دوستی با جنس مخالف رابطه معناداری را نشان نداد. همچنین نوع و میزان استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی حدود 36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند. چکیده عربی:الغایة الاساسیة التی یرمی إلیها هذا التحقیق هی دراسة العلاقة بین استخدام التقنیات الجدیدة المعلوماتیة والتواصلیة (القنوات الفضائیة والانترنت) لمصادقة الجنس الآخر، بین تلامیذ المرحلة الاعدادیة فی مدینة قریدون کنار فی ایران. أُجرِی هذا التحقیق بالاسلوب السیار، مستخدماً استبیاناً ذاتیاً موثّقاً استناداً إلی نظریة غیدنز فی العولمة. شملت العینة الإحصائیة لهذا التحقیق 1271 تلمیذاً فی المدارس الاعدادیة لمدینة قریدون کنار، وفقاً لطریقة کوکران اختیر 300 تلمیذ کعینة من بینهم بطریقة الاختیار العنقودی المتعدد المراحل. أظهرت نتائج التحقیق انه بزیادة الاستخدام الکمی والکیفی للتقنیات الحدیثة فی المعلومات والاتصالات، تزداد نسبة مصادقة الجنس الآخر بین التلامیذ. کما ان طبیعة استخدام هذه التقنیات تؤثر أیضاً فی مصادقة الجنس الآخر. هناک علاقة ذات دلالة بین استخدام الفضائیات والانترنت للتسلیة وبین مصادقة الجنس الآخر، غیر أن استخدام هذه التقنیات لأغراض تعلیمیة ومعلوماتیة لا یشیر إلی وجود علاقة ذات معنی مع مصادقة الجنس الآخر. کما أن طبیعة ومدی الاستفادة من التقنیات المعلوماتیة والتواصلیة الجدیدة تبین ما یقارب 36 بالمائة من تغییرات المتغیر المرتبط.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 674

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عزیزی نژاد بهاره

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    89-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    832
چکیده: 

چکیده فارسی:تحقیق حاضر با هدف کلی بررسی تاثیر داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی با پیش و پس آزمون است. جامعه آماری مشتمل بر همه دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر ارومیه است که حجم نمونه آماری 80 نفر انتخاب شد و به دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ابعاد سه گانه فرایافت های دینی در حوزه اعتقادات، احکام و اخلاق بوده است که پایایی ابزار با آلفای کرونباخ در حد مطلوب و به مقدار 0.81 به دست آمد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آمار استنباطی انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و گواه در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق فرایافت های دینی تفاوت معنادار دارند (P=0.00<0.05) و با اطمینان 95%، تعلیم از راه داستان های قرآنی بر درک فرایافت های دینی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در ابعاد اعتقادات، اخلاق و احکام تاثیر دارد. در پایان، می توان اذعان داشت که درک فرایافت های دینی در بعدهای اعتقادات، احکام و اخلاق از طریق داستان های قرآنی، در قیاس با شیوه مستقیم و معمول بهتر انجام می شود. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج حاصله ارائه شده است. چکیده عربی:أُجرِی هذا التحقیق لغرض دراسة مدی تأثیر تعلیم القصص القرآنیة فی استیعاب ما وراء المعطیات الدینیة لدی تلامیذ مرحلة الخامس الإبتدائی. انتهج هذا التحقیق اسلوب شبه اختباری مع امتحان سابق وامتحان لاحق. الوسط الإحصائی الذی أُجرِی علیه هذا التحقیق یشمل جمیع تلمیذات الصف الخامس الإبتدائی فی جمیع مدارس مدینة أرومیة فی ایران. کان حجم العینة الإحصائیة 80 طالبة قُسمن عشوائیاً إلی مجموعتین الاختبار والشاهد. وکانت وسیلة الاختبار استمارة استبیان موثّقة ذات ثلاثة أبعاد ما وراء التلقی الدینی فی مجال الاعتقادات، والأحکام، والأخلاق. وجاء ثبات وسیلة الاختبار بألفای کرونباخ فی الحد المطلوب وبنسبة 81% جری تحلیل المعطیات بواسطة برنامج SPSS والإحصاء الاستنباط. تشیر معطیات التحقیق إلی أن معدل درجات ما بعد الاختبار لکلا مجموعتی الاختبار والشاهد فی مجالات الاعتقادات، والأحکام، والأخلاق للتلقی الدینی تتسم بتفاوت ذی دلالة(P=0.00<0.05) وبدرجة وثوق تبلغ 95%، فی أنّ تعلیم القصص القرآنیة له تأثیر ایجابی فی ما وراء التلقی الدینی لتلامیذ المرحلة الخامسة الإبتدائیة فی مجالات الاعتقاد والأحکام والأخلاق. ویتّضح من خلال ذلک أن فهم التلقی الدینی فی الاعتقادات والأحکام والأخلاق عن طریق القصص القرآنیة یتمّ بشکل أفضل بالقیاس مع الأسالیب المباشرة أو العادیة. وفی الختام قدّم التحقیق مقترحات تطبیقیة فی سیاق النتائج المستخلصة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 832 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی زاده سیدعلی

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    53-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1419
  • دانلود: 

    998
چکیده: 

چکیده فارسی:خانواده یکی از عوامل مهم در تربیت فرزندان است و در خانواده نیز مادر یکی از عوامل مهم در تربیت فرزند است. نقش برجسته مادر در تربیت به لحاظ محیطی بر کسی پوشیده نیست، اما نقش وراثتی او مورد غفلت واقع شده است. اسلام برای مادر در تربیت اهمیت بسیاری قائل است. این پژوهش اهمیت نقش وراثتی مادر نسبت به پدر را از طریق تحلیل آیات و روایات اسلامی بررسی کرده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه اسلام نقش وراثتی مادر در تربیت فرزند مانند نقش محیطی او بیش از پدر است. از این رو، در جامعه اسلامی باید نقش وراثتی مادر نیز جدی گرفته شود. چکیده عربی:فی إطار الاسرة التی تعدّ واحداً من العوامل المهمة فی تربیة الأبناء تؤدّی الأُم دوراً مؤثراً جداً فی تربیة الأبناء. الدور البارز للأُم فی تربیة الأبناء من الناحیة البیئیة غیر خافٍ علی أحد، غیر ان تأثیرها الوراثی بقی بعیداً عن الانظار. یتناول هذا البحث أهمیة الدور الوراثی للأُم بالمقارنة مع الأب عن طریق تحلیل الآیات والاحادیث الإسلامیة، حیث تشیر النتائج المستخلصة منه إلی أن الإسلام یری للأُم دوراً وراثیاً کما هو الحال بالنسبة إلی دورها البیئی، یفوق دور الأب. وانطلاقاً من ذلک ینبغی فی المجتمع الإسلامی أن یؤخذ الدور الوراثی للأُم علی محمل الجد والاهتمام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 998 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسنی محمد

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    25-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    892
  • دانلود: 

    979
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهره گیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبه شونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیل ها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مولفه چیستی «رویکرد فضیلت گرایی دین ورزانه» است و در مولفه چگونگی (برنامه ریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است. چکیده عربی:هدف هذا البحث هو التعرف علی کیفیة التعاطی مع اسلوب نظام التربیة الرسمی والعمومی للتربیة الأخلاقیة. المنهج الذی اتّبعه هذا البحث هو المنهج النوعی عن طریق تحلیل المحتوی النوعی الاستقرائی لدراسة نصوص الوثائق القانونیة والمقررة وکذلک لقاءات مع اربعة عشر خبیراً فی هذا الاختصاص. الأشخاص الذین أُجرِیت معهم اللقاءات اختیروا بالاسلوب الهادف وبطریقة الإطلاقة الثلجیة من بین کبار خبراء نظام التربیة الرسمیة والعمومیة. وقد أظهرت نتائج التحلیل ان اسلوب التربیة الأخلاقیة فی نظام التربیة الرسمی والعمومی للمرحلة الإبتدائیة فی عنصر ماهیته «الفضیلة المنبثقة من توجهات دینیة» وفی عنصر کیفیة التخطیط الدراسی «المزج أو ما وراء المنهج الدراسی» الذی تغلب علیه حالة الاضطراب والتشتت؛ بمعنی أن الحالة الموجودة للمنهج الدراسی للتربیة الأخلاقیة مضطربة. الاقتراح الذی عرضه هذا البحث صیاغة واقرار ما وراء المنهج الدراسی للتربیة الأخلاقیة للمرحلة الإبتدائیة الحساسة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 979 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    151-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    395
  • دانلود: 

    208
چکیده: 

چکیده فارسی:پژوهش حاضر با شیوه تحلیل استنادی، مقالات منتشرشده در دو فصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی را بررسی کرده است. در این بررسی استنادات 20 شماره نشریه از سال 1384 تا 1394 که شامل 151 مقاله تالیفی است، مطالعه شده است. تعداد استنادات انجام شده 4023 استناد است که میانگین، 26.64 استناد به ازای هر مقاله محاسبه شد. بیشترین تعداد استنادات صورت گرفته به منابع را کتاب ها با 72.6% و بعد از آن مقالات با 20.8% به خود اختصاص داده اند. منابع فارسی با 60.3% در رتبه نخست استنادات و منابع انگلیسی با 19.7% در رتبه دوم قرار گرفتند. بیشترین نیم عمر مربوط به کتاب های لاتین با 16 سال و 1 ماه و کمترین نیم عمر مربوط به مقالات فارسی با 8 سال و 4 ماه بوده است. «قرآن کریم»، المیزان فی تفسیر القرآن و نهج البلاغه به عنوان پراستنادترین کتاب ها، «محمدحسین طباطبایی»، «مرتضی مطهری» و «خسرو باقری» پراستنادترین نویسنده و «تربیت اسلامی»، «حوزه و دانشگاه» و «معرفت» پراستنادترین نشریه شناخته شده اند. میزان خوداستنادی نویسندگان در مقالات 2% کل استنادات بوده است. چکیده عربی:هذا البحث عن دراسة توثیقیة للأبحاث المنشورة فی مجلّتین فصلیتین محکّمتین فی «التربیة الإسلامیة». تناولت هذه الدراسة توثیقات 20 عدداً من هاتین المجلّتین، صدرت من عام 2005 الی عام 2015 م ونُشر فیها 151 بحثاً تألیفیاً. بلغت موارد التوثیق 4023 مورداً، بعدّل 26.64 توثیقاُ لکلّ بحث. أکثر ما سُجّل من التوثیقات للمصادر یعود الی الکتب بنسبة 72.6% ومن بعدها الی البحوث بنسبة 20.8%. کانت التوثیقات والمصادر باللغة الفارسیة بمعدّل 60.3% وتقع فی المرتبة الأولی، والتوثیقات والمصادر باللغة الإنجلیزیة بمعدّل 19.7% وجاءت فی المرتبة الثانیة. معظم أنصاف الأعمار تعود الی الکتب اللاتینیة بمعدّل 16 سنة وشهر واحد، وأدنی أنصاف الأعمار یعود الی البحوث المکتوبة باللغة الفارسیة بمعدّل 8 سنوات و 4 أشهر. وکان «القرآن الکریم»، و«المیزان فی تفسیر القرآن»، و «نهج البلاغة» أکثر الکتب المعتمدة فی التوثیق. وکان أکثر الکُتّاب المعتمدین فی التوثیق هم: محمد حسین الطباطبائی، ومرتضی المطهری، وخسرو باقری. وکانت أکثر الدوریات المعتمدة فی التوثیق هی: «التربیة الإسلامیة»، و«الحوزة والجامعة» و«المعرفة». وکان مقدار التوثیق الذاتی للکتاب فی هذه البحوث بنسبة 2% من مجموع التوثیقات.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 208 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOHAMMADI MAHMOUD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    372
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

This paper investigates the role of clerics in the formation of new schools in Iran. Most analyses of new schools in Iran have either presented the negative role of clerics or neglected the role they have played in the formation of these schools; this paper claims that clerics have had an active role in the establishment of the new schools in Iran. This research through phenomenological approach has collected evidence and historical documents which show that the clerics did not have a passive role in the trend but have admitted the school training as a method of training and played active role in this regard. Evidence show that clerics role in the establishment of new schools have been encouraging, supportive and participatory. Furthermore, this social force has actively participated in the school training and used this system for development of new science and technologies among Muslims.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HOSEINZADEH SEYYED ALI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

Mother in the family has a paramount role in child training; the essential role of mother cannot be neglected in environmental training, but the inheriting role has been, to s great extent, neglected. This research investigates the inheriting role of mother compared with that of father through analysis of verses and Islamic narrations. The findings revealed that, from Islamic perspective, the role of mother is more important in both environmental and inheriting training; therefore, the inheriting role of mother should be taken serious.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHARIFZADEH HAKIMEH SADAT | MIRMOHAMMAD TABAR SEYYED AHMAD | SOHRABI MARYAM

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

The main aim of this research is investigating the relationship between new ICTs (internet and satellite) and relationships with opposite sex in high school students in Freydon Kenar. The methodology used was a survey using researchers- made questionnaire based on globalization theory of Giddens. The population was all the high school students (N=1271) in Freydonkenar who were later, through Kukran formula and stratified sampling, reduced to 300 (n=300). The findings showed that the above mentioned ICTs have increased relationship between opposite sexes; the kinds of IVTS are also important in these relationships. Using internet and satellite for recreation has a meaningful relationship with opposite sex. Moreover, the type and volume of using these ICTs determines 36% of the changes in the dependent variable.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HASSANI MOHAMMAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

This research is an attempt to recognize the way formal general training approach faces moral training. The methodology in this study is qualitative using inductive content analysis, legal texts, and 14 expert interviews. The interviewees were smartly selected and stratified form among official masters. The analysis of the findings revealed that the approach of moral training is what of religious virtues and in curriculum parameter is integration or meta-curriculum which shows confusion; that is, the current situation of moral training is "confused meta-curriculum moral training". It is suggested that a meta-curriculum moral training be compiled and legislated for the sensitive period of elementary school.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهشتی محمد

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    7-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1280
  • دانلود: 

    278
چکیده: 

چکیده فارسی:ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینی (رحمه اله) تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تاکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم و، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمی گرداند.هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینی (رحمه اله) فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولا معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندی ها و قابلیت های فطری است.در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار، تالیفات و بیانات امام خمینی (رحمه اله) پرداخته ایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرت محور دست یافته ایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادی ترین امر فطری انسان است، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... چکیده عربی:من الخصائص البارزة فی الفکر التربوی للإمام الخمینی (رحمه اله) التربیة التی تدور حول محور الفطرة؛ ولهذا السبب نراه عند تبیینه لحقیقة وماهیة التربیة الإسلامیة یرکّز بشکل فائق علی ازدهار الفطرة. وهذا ما جعله فی هذا المضمار یعنی بتبیین معنی ومفهوم الفطرة، وأقسامها ومنطلق الدوافع الفطریة ومختلف زوایاها وأبعادها، ثمّ توصّل من وراء ذلک کلّه الی نتیجة مفادها أن هناک مجموعة من الأمور الذاتیة والفطریة مغروسة فی ذات کل إنسان؛ وهذه الجوانب الفطریة کلّها تُرَدّ الی نزعتین رئیسیتین وهما: فطرة حبّ الکمال، وفطرة النفور من النقص.الغایة المنشودة من وراء کتابة هذا البحث تسلیط الضوء علی أمرین أساسیین: أحدهما إنّ الفطرة تمثّل من وجهة نظر الإمام الخمینی (رحمه اله) منطلقاً للتعلیم والتربیة، والأخلاق، والدین، والتدین والفن، وأن أساس التربیة ومرتکزها یقوم علی الفطرة، بل أنّ التربیة فی مفهومها وحقیقتها تعنی تفتح وازدهار الطاقات والقدرات والمؤهلات الفطریة.المنهج الذی سار علیه هذا البحث هو المنهج الوصفی، والتحلیلی، والإستنباطی، لتقصّی مؤلّفات وکلمات الإمام الخمینی (رحمه اله)، وتوصّل من خلال ذلک الی بعض النتائج التربویة من خلال التوجه الذی یقوم علی مبدأ محوریة الفطرة فی التربیة، وهذه النتائج تتلخّص فی ما یلی: یتّسم الإنسان بفطرة حبّ الکمال والنفور من النقص وهذه من أکثر الأمور الفطریة المغروسة فیه. وهناک أیضاً فطرة التوحید والإیمان بالمعاد التی تمثّل المرتکز والأساس للنظام التربوی، فهدف التربیة ازدهار الفطرة، والتعالیم الدینیة تصبّ فی مسار ازدهار هذه الفطرة وتفتّحها، وما الی ذلک.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 278 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

The present research is a documentary analysis of the articles published in biannual journal of Islamic education. In this investigation 20 issues of the journal, including 151 articles, were analyzed. The findings revealed that all the references were 4023 which showed average of 26.64 for each article. Most of the references were books, 72.6%, articles, 20.8%, respectively. Regarding the language of the references, Farsi sources were 60.3%, and English sources 19.7%, respectively. The most old books were Latin, 16 years and1 month, and the newest was Farsi, 8 years and 4 months. The most referenced books were Quran, Al Mizan Fi Altafsir, and Nahjolbakagheh; the most referenced scholars were Mohammad Hosein Tababtabaie, Morteza Motahari, and Khosro Bagheri. The most referenced journals were Islamic education, Howzah and Univresity, and Knowledge. Self-citation rate for the authors was 2% of the total references.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یاسینی سیده راضیه

نشریه: 

تربیت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    131-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    1105
چکیده: 

چکیده فارسی:در این مقاله ضمن اشاره به نگرش آیینی به جامعه و فرهنگ، مفهوم آیین و پانزده ویژگی مهم آن، تبیین شده و مبنایی برای بحث در خصوص آیین های گوناگون زورخانه ای ارائه شده است. همچنین با معرفی زورخانه و پیشینه آن، برخی کارکردهای تربیتی و فرهنگی آیین های زورخانه ای به مثابه مکانی فراورزشی و تربیتی، تشریح شده است.پرسش های مقاله عبارتند از: کارکردهای آیینی و فرهنگی زورخانه ها کدامند؟ زورخانه ها در تربیت افراد چه جایگاهی دارند و نقش آنها در تقویت و توسعه تربیت فرهنگی جامعه ایران چیست؟ همچنین آیا در شکل ظاهری بخش های گوناگون زورخانه، حرکات و اعمال حاضران و نیز در تاسی به امور قدسی و اذکار و دعاها، به وجوه تربیتی این موارد توجه شده است؟ عناصر زیباشناختی آیین های زورخانه ای، از جمله لباس های متحدالشکل، موسیقی و ریتم حرکات ورزشی و ...، چه نقشی در حوزه تربیت ایفا می کنند؟در بررسی آیین های مرسوم ورزش زورخانه، رویکردی توصیفی و مردم نگارانه در تحلیل موضوع به کار رفته و مفروض اساسی آن، اثربخش بودن آیین های زورخانه ای در تربیت شرکت کنندگان در این آیین است. در پایان، این نتیجه گرفته شد که اجرای آیین های زورخانه، این محل را از یک مکان صرفا ورزشی فراتر برده و کارکردهای فرهنگی و تربیتی موثری به آن بخشیده است. چکیده عربی:یشیر هذا التحقیق إلی النظرة إلی المجتمع والثقافة من زاویة التقالید والرسوم، ویبین مفهوم التقالید وخصائصه الخمسة عشر، ویطرح أساساً للبحث فی ما یتعلّق بالرسوم المختلفة لریاضة الزورخانه. هذا التحقیق یقدّم تعریفاً للزورخانه مع نبذة عن تاریخها ویشرح شیئاً من الممارسات التربویة والثقافیة لرسوم هذه الریاضة.السؤال الذی یثیره هذا التحقیق هو: ما هی الافرازات التی تترکها ریاضة الزورخانه من حیث جوانب العادات والتقالید والثقافة؟ وما هو دور نوادی الزورخانه فی تربیة الأفراد وفی ترسیخ وتنمیة التربیة الثقافیة فی المجتمع الایرانی؟ هل هناک وراء الشکل الظاهری لمختلف اقسام هذه الریاضة، وفی حرکات وأعمال الحضور وکذا فی التأسی بالأُمور القدسیة والأذکار والأدعیة، هل هناک اهتمام بجوانبها التربویة؟ وما هو دور العناصر الجمالیة لرسوم الزورخانه وتقالیدها ومنها نمط الألبسة الموحّدة، والعزف وایقاعات الحرکات الریاضیة، فی التربیة؟عند دراسة الرسوم المتعارفة فی ریاضة الزورخانه، اعتُمد الاسلوب الوصفی والنظر الجماهیری فی تحلیل الموضوع، وکان الافتراض الأساسی له هو التأثیر التربوی لهذه الریاضة فی المشارکین فی هذه المراسیم. وفی الختام کانت النتیجة التی توصل إلیها هذا البحث هی أن ممارسة الشعائر التی ترافق العاب الزورخانه بدل هذه النوادی من مجرّد أماکن ریاضیة إلی ما هو أبعد من ذلک وأضفی علیها اداءً ثقافیاً وتربویاً مؤثراً.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1105 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AZIZINEJAD BAHAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

This research aims at investigating the effects of teaching Quranic stories on comprehending religious meta-cognition among the fifth grade students in elementary level. The reserah methodology is semi-experimental pre and posttest. The sample (n=80) was selected from all the fifth grade girl students. The stratified random sample was divided into two groups, namely experimental and control. The instrument of the research was a researcher- made questionnaire consisting of the triangular aspects of religious meta-cognition in opinions, creeds (Ahkam), and morality; the reliability was calculated using alpha Cronbach (0.81). The data was analyzed using SPSS and inferential statistics. The findings revealed that the average scores in posttests- opinions, creeds and morality- of experimental and control group were meaningfully different (p=0.00* 0.05). This delineates 95% sureness of teaching Quranic stories on the religious meta-cognition of the fifth grade students. Therefore, comprehending religious meta-cognition in the aspects of opinions, creeds, and morality can be better done through Quranic stories compared with direct and usual ways. In the end, some applied suggestions are presented.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0