مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

907
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جوانان و هویت بازاندیشانه مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر هویت بازاندیشانه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان صورت گرفت. چارچوب نظری پژوهش, از نظریات آنتونی گیدنز و پیتر برگر استخراج شد و بر این اساس مدل و فرضیات تحقیق طراحی شدند. متغیرهای مستقل عبارت اند از: میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (اینترنت و تلفن همراه), مقطع تحصیلی, تحصیلات والدین, پایگاه شغلی پدر و اشتغال مادر, جنسیت, محل تولد, هویت مذهبی در بعد مناسکی, درآمد خانوار, میزان استفاده از منابع مطالعاتی غیر درسی و آنتن ماهواره. حجم نمونه 377 نفر برآورد گردید که برای اطمینان از نتایج 391 پرسش نامه تکمیل شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش نمونه گیری با توجه به تنوع رشته ها و دانشکده ها تصادفی طبقه بندی انتخاب شد. برای سنجش ابعاد هویت بازاندیشانه, هویت مذهبی (در بعد مناسکی), و وابستگی به اینترنت, از طیف لیکرت استفاده به عمل آمد. به طور کلی, در تحلیل دو متغیره در میان متغیرهای مستقل 12 گانه, 8 متغیر رابطه معناداری با هویت بازاندیشانه نشان دادند. این متغیرها عبارت اند از: 1. میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی 2. تحصیلات پدر 3. تحصیلات مادر 4. جنسیت پاسخگو 5. محل تولد 6. هویت مذهبی 7. استفاده از آنتن ماهواره 8. منابع اطلاعاتی. همه متغیرهای فوق با متغیرهای وابسته رابطه مثبت داشتند, به استثنای متغیر هویت مذهبی و یکی از زیرمجموعه های منابع مطالعاتی؛ یعنی منابع مطالعاتی مذهبی, که این دو در برابر رشد هویت بازاندیشانه مانع عمده و جدی محسوب می شوند. متغیرهایی که رابطه معناداری با هویت بازاندیشانه نداشتند عبارت اند از: مقطع تحصیلی, پایگاه شغلی پدر, وضعیت اشتغال مادر و درآمد ماهیانه. در میان متغیرهای زیرمجموعه منابع مطالعاتی غیردرسی نیز دو متغیر, یعنی میزان مطالعه و علاقه مندی به تاریخ و ادبیات ایران, رابطه معناداری با هویت بازاندیشانه نشان نداد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بوستانی، داریوش. (1390). جوانان و هویت بازاندیشانه مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان. مجله مطالعات اجتماعی ایران، 5(1)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/486366/fa

Vancouver: کپی

بوستانی داریوش. جوانان و هویت بازاندیشانه مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان. مجله مطالعات اجتماعی ایران[Internet]. 1390؛5(1):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/486366/fa

IEEE: کپی

داریوش بوستانی، “جوانان و هویت بازاندیشانه مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان،” مجله مطالعات اجتماعی ایران، vol. 5، no. 1، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486366/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button